Tietopankki — Koulu (1—9)
Tietopankki sisältää:
- Lähdeluettelo ja lisämateriaalia
- Juristin vinkit lisätiedoista
- Tasa-arvo kasvatuksessa.fi:n PDF-tiedostot
- Verkkosivustot
- Videoilla esiintyvät asiantuntijat
- Videoidut keskustelutilaisuudet
Lähdeluettelo ja lisämateriaalia
Luku 1 Samoilla ehdoilla?
- Hynninen, Pirkko & TASUKO-työryhmä. (2011). Tasa-arvo ja sukupuolitietoisuus opettajankolulutuksessa. Raportti TASUKO-hankkeesta 2008-2011. Helsingin yliopisto: 13-16. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/TASUKO-hanke?preview=/64425827/76185869/raportti_taitettu_a5_kansi_v4.pdf
- Lahelma, Elina, Linnanmäki, Karin, Palmu, Tarja, Tainio, Liisa, Sunnari, Vappu & Lehtonen, Jukka. (2011). Sukupuolen haasteet peruskoulussa sekä luokan- ja aineenopettajien työssä. Teoksessa: Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa –projektin julkaisu. Lehtonen, Jukka (toim.). Helsingin yliopisto: 64-67. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/TASUKO-hanke?preview=/64425827/67373019/kirja_tasuko_web.pdf
- Lehtonen, Jukka. (2003). Seksuaalisuus ja sukupuoli koulussa. Näkökulmana heteronormatiivisuus ja ei-heteroseksuaalisten nuorten kertomukset. Nuorisotutkimusseura julkaisuja 31. Helsinki: 237-247. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23431/seksuaal.pdf?sequence=2
- Seta. (2010). Moninaisuus mahtuu kouluun! Vinkkejä lhbti-sensitiiviseen opetukseen ja homotteluun puuttumiseen.Helsinki: 5-8. https://moodle.amk.fi/pluginfile.php/1164/mod_resource/content/4/moninaisuus%20mahtuu%20kouluun-%20esite.pdf
Lisämateriaali
- Alanko, Katarina. (2012). Mitä kuuluu sateenkaari nuorille Suomessa? Nuorisotutkimusverkosto/
Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 72. Seta, Seta-julkaisuja 23. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/sateenkaarinuori.pdf - Kivijärvi, Antti & Huuki, Tuija & Lunabba, Harry. (2018). Poikatutkimus. Vastapaino. Helsinki. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/poikatutkimus/2320687
- Opetushallitus. (2016). Tasa-arvotyö on taitolaji. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji_0.pdf
- Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2012). Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2012-2015. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 6. Helsinki. https://minedu.fi/documents/1410845/4274093/lanuke-2012-2015.pdf/cc6a20db-0874-45a9-ae38-3f3bacc5cc25/lanuke-2012-2015.pdf.pdf
- Seikkula, Minna. (2012). Viranomaiskoulutus kunniaan liittyvän väkivallan tunnistamiseksi. Itseopiskelumateriaali. THL. https://thl.fi/documents/605877/1663634/Viranomaiskoulutus+kunniaan+liittyv%C3%A4n+v%C3%A4kivallan+tunnistamiseksi%2C+koulutettavan+materiaali/7ab409a6-a484-4f55-afe1-72a4fc27f02f
- Seta ja Transtukipiste. (2016, päivitetty 2017). Sukupuolen moninaisuus. https://www.dropbox.com/s/xn6ncaqdmf6qr87/seta_sukupuolen_moninaisuus_kevyt.pdf?dl=0
- Seta ja Transtukipiste. (2012). Tarinoita sukupuolen moninaisuudesta lapsille. https://www.dropbox.com/s/ay1djnrvhm4dts7/tarinoita_lapsille_2017.pdf?dl=0
- Suortamo, Markku, Tainio, Liisa, Ikävalko, Elina, Palmu, Tarja & Tani, Sirpa (toim.). (2010). Sukupuoli ja tasa-arvo koulussa. Jyväskylä.
- Valtioneuvosto. (2015). Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2016-2019. Valtioneuvosto hyväksyi periaatepäätöksen hallituksen tasa-arvo-ohjelmastavaltioneuvoston istunnossa 4.5.2016. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75238/04_2016_STM_Tasa-arvo-ohjelma_2016-2019_fi_sv_B5_netti.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kapitel 1 På lika villkor?
- Hedlin, Maria. (2010). Lilla genushäftet 2.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål. Rapport från institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap. Linnéuniversitetet: 5-7, 10-16, 18-30. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:430176/FULLTEXT01.pdf
- Seta. (2011). Mångfald ryms i skolan. Tips för en mer hbti-sensitiv undervisning. Helsingfors: 5-10. https://www.dropbox.com/s/5hlqg5nczblkp3x/Mangfald_ryms_i_skolan.pdf
- Ungdomsstyrelsen. (2010). Hon han hen. En analys av hälsosituationen för homosexuella och bisexuella ungdomar samt för unga transpersoner. Ungdomsstyrelsens skrifter 2010:2. https://www.mucf.se/sites/default/files/publikationer_uploads/hon-hen-han.pdf
Extramaterial
- Alanko, Katarina. (2012). Hur mår HBTIQ unga i Finland? Ungdomsforskningsnätverket/
Ungdomsforskningssällskapet. Nätpublikation 68. Seta, Seta-publikationer 21. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/hbtiq_unga.pdf - Carlberg, Mia & Bondestam, Fredrik. (2010). Svensk forskning om jämställdhet och skola. En bibliografi. Rapport IV från Delegationen för jämställdhet i skolan. SOU 2010:36. Elanders Sverige AB: Stockholm http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2010/05/sou-201036/
- Statsrådet. (2015). Regeringens jämställdhetsprogram 2016-2019. Valtioneuvosto hyväksyi periaatepäätöksen hallituksen tasa-arvo-ohjelmastavaltioneuvoston istunnossa 4.5.2016. http://stm.fi/documents/1271139/1979378/Hallituksen+tasa-arvo-ohjelma+2016-2019_taittamaton.pdf/255dbd49-41c4-41fc-a479-4b023c657a8b
- SOU. (2010). Flickor, pojkar och individer — om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan. Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i skolan. Nro 99. Elanders Sverige AB: Stockholm. https://data.riksdagen.se/fil/D450A1FD-DAFB-4DC9-9E0D-393C5A8B6953
- Utbildningsstyrelsen (2016). Jämställdhetsarbete är en kunskapsfråga. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/173401_jamstalldhetsarbete_ar_en_kunskapsfraga.pdf
Luku 2 Häirintä ja kiusaaminen
- Aaltonen, Jussi (2012). Turvataitoja nuorille. THL: 83-88. https://www.julkari.fi/handle/10024/90817
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Tausta. Oulun yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/ALLiES_eGUIDE_tausta.htm
- Granskog, Pamela et al. (2018). Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihe puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2018:4a. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/190023_opas_seksuaalisen_hairinnan_ennaltaehkaisemiseksi_ja_siihen_puuttumiseksi_ko.pdf
- Holm, Saija & Laukkanen, Mari-Elina (toim.). (2013). Fredi. Pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Opetusmateriaali. Setlementtinuorten liitto ry. Aksidenssi Oy, Helsinki: 61-63, 68—73. https://www.ykliitto.fi/julkaisut/fredi-pojat-tasa-arvo-ja-ihmisoikeudet
- Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria. (2010). Kiusaavatko pienetkin lapset? Mannerheimin lastensuojeluliitto & Folkhälsan: 39-56. http://www.slal.fi/doc/Kiusaavatko20pienetkin20lapset1.pdf
- Meyer, Elizabeth J. (2008). A Feminist Reframing of Bullying and Harassment: Transforming Schools through Critical Pedagogy. McGill Journal of Education 43(1): 33-48. https://www.psychologytoday.com/sites/default/files/attachments/31038/meyer-2008-mje-reframing-bullying-and-harassment.pdf
- Oulun Yliopisto — ALLiES hanke. (2012). Tarkistuslista oppilashuollon ja neuvolan käyttöön (esi)koulussa tai kotona tapahtuvan väärinkohtelun havaitsemiseksi. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/kyselyt/Tarkistuslista.pdf
- Sosiaali- ja terveysministeriö. (2015, s. 14 ja 36). Esite: Tasa-arvolaki 2015 (PDF). https://www.tasa-arvo.fi/documents/10181/34936/Tasa-arvolaki2015.pdf/bb20b6e9-7806-4a43-8308-82e4ec15ab68
Lisämateriaali
- Aaltonen, Sanna. (2007). Tytöt, pojat ja sukupuolinen häirintä. Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura 69. Helsinki.
- Exit-hanke. https://nuortenexit.fi/
- Huuki, Tuija. (2010). Välittämisen vaikeus maskuliinisuuden rakentumisessa. Nuorisotutkimus 1. http://elektra.helsinki.fi/oa/0780-0886/2010/1/valittam.pdf
- Huuki, Tuija. (2010). Koulupoikien statustyö väkivallan ja välittämisen valokiilassa. Kasvatustiede Acta universitatis ouluensis. Escientiaererumsocialium 113. Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto, Oulu. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263613/isbn9789514263613.pdf
- Meyer, Elizabeth J. (2008). Gendered Harassment in High School: Understanding Teachers' (non)Interventions. Gender and Education. 20(6) 555–572. https://www.psychologytoday.com/files/attachments/31038/meyer2008gendered-harassment.pdf
- Manninen, Sari. (2008). Changes and Reproduction in the Struggle for Masculine Status. Teoksessa From Violence to caring. Gendered and Sexualized Violence as the Challenge on the Life-span Conference. Sunnari, Vappu et al. (toim.). Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan elektronisia julkaisuja 8. Women’s and Gender Studies, University of Oulu. http://tickle-project.eu/project/documents/dissemination/sweden/OuoluConferenceProceedingsFINAL.pdf#page=123
- Manninen, Sari. (2010). Iso, vahva, rohkee — kaikenlaista. Maskuliinisuudet, poikien valtahierarkiat ja väkivalta koulussa. Acta universitatis ouluensis. Escientiaererumsocialium 112. Oulun Yliopisto, Oulu. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263590/isbn9789514263590.pdf
- Pelastakaa lapset ry. (2011). Suojele minua kaikelta. Tietoa internetin ja digitaalisen median osuudesta lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön lasten kanssa ja heidän hyväkseen toimiville ammattilaisille. http://frantic.s3-eu-west-1.amazonaws.com/pelastakaalapset/2016/02/01154623/PeLa_SHK_esite_webFINAL.pdf
- Pihkala, Maarit, Oksanen Pia Puu, Lampinen, Johanna. (2012). Mun Rajat! Amnesty International. https://frantic.s3.amazonaws.com/amnesty-fi/2014/04/MUN-RAJAT_TYOKIRJA_TA_lores-3.pdf
- Puhakainen, Rosa. (2004). Friidu, tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet. Ihmisoikeusliitto (Förbundet för mänskliga rättigheter). Helsinki. https://www.ykliitto.fi/julkaisut/friidu-tyttojen-ja-naisten-ihmisoikeudet
- Rova-Lindberg,Greta. (2008). Conflict Handling and Equal Treatment in the Swedish School. Ur From Violence to Caring. Gendered and Sexualized Violence as the Challenge on the Life-span Conference. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan elektronisia julkaisuja 8. Sunnari, Vappu (mfl.). (red.) Women’s and Gender Studies, University of Oulu. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789514290084.pdf
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kouluterveyskysely. Tulokset. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely
- Sunnari, Vappu, Kangasvuo, Jenny, Heikkinen, Mervi & Kuorikoski Niina (toim.). (2003). Leimattuna, kontrolloituna, normitettuna - Seksualisoitunut ja sukupuolistunut väkivalta kasvatuksessa ja koulutuksessa. Oulu University Press: Oulu http://herkules.oulu.fi/isbn9514269799/isbn9514269799.pdf
- Sunnari, Vappu, Kangasvuo, Jenny & Heikkinen, Mervi. (2003). Gendered and Sexualised Violence in Educational Enviroments. The second, revised edition. Oulu University Press: Oulu. http://herkules.oulu.fi/isbn9514271505/isbn9514271505.pdf
- Sunnari, Vappu. (2009). Physical Sexual Harassment as Epxerienced by Children at School In Northern Finland and Northwest Russia. Oulu, Oulun yliopisto. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514290732/isbn9789514290732.pdf
- Tasa-arvovaltuutettu. (2014). Ei meidän koulussa. http://www.eimeidankoulussa.fi/
Kapitel 2 Trakasserier och mobbning
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Creating equal structures. Uleåborgs universitet. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/materials/Creating_equal_structures.pdf
- Dahlén, Sandra. (2010). Att arbeta med sexuella trakasserier i skolan. RFSU: 7. https://www.rfsu.se/globalassets/pdf/att-arbeta-med-sexuella-trakasserier-i-skolan.pdf
- Forum för genusvetenskap vid Mittuniversitetet. (2010). Våld och trakasserier i årskurs 6-9. UR Samtiden — Genusmaraton. https://urskola.se/Produkter/156944-UR-Samtiden-Genusmaraton-Vald-och-trakasserier-i-arskurs-6-9
- Granskog, Pamela m.fl. (2018). Handbok för att förebygga och ingripa i sexuella trakasserier i skolor och läroanstalter. Utbildningsstyrelsen. Guider och handböcker 2018:4b. https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/handbok-att-forebygga-och-ingripa-i-sexuella-trakasserier
- Grände, Josefin & Johnny Lindqvist. (2009). Ses offline? Ett metodmaterial om unga, sex och internet. Ungdomsstyrelsen. http://www.mucf.se/publikationer/ses-offline
- Grände, Josefin & Odén, Niklas. (2007). Var går gränsen? Handledning för temaarbeten om integritet, sexuella trakasserier och sexualbrott. Brottsförebyggande rådet. Stockholm: 33—48. http://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2007-12-31-var-gar-gransen.html
- Gustavsson, Malin. (2012). Så att ingen blir ensam - Sexuella trakasserier och könsmobbning. Folkhälsan: 2-7. https://static1.squarespace.com/static/56dd915f7c65e4d744dd258b/t/5a265b50f9619aad49529795/1512463187961/Dvd-haftet_sexuella_trakasserier.pdf
- Jämställdhetsombudsmannen. Inte i vår skola. http://www.eimeidankoulussa.fi/?lang=sv
- Meyer, Elizabeth J. (2008). A Feminist Reframing of Bullying and Harassment: Transforming Schools through Critical Pedagogy. McGill Journal of Education. 43(1): 33-48. https://www.psychologytoday.com/sites/default/files/attachments/31038/meyer-2008-mje-reframing-bullying-and-harassment.pdf
- Skolverket. (2014). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda — Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3375
- SOU. (2010). Flickor, pojkar och individer — om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan. Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i skolan. Stockholm: (99)176-179. https://data.riksdagen.se/fil/D450A1FD-DAFB-4DC9-9E0D-393C5A8B6953
- Stoor-Grenner, Maria & Kirves, Laura. (2010). Mobbar även småbarn? Mannerheims barnskyddsförbund & Folkhälsan: 39-56. https://www.yumpu.com/sv/document/read/21565478/mobbar-aven-sma-barnpdf-mannerheimin-lastensuojeluliitto
Extramaterial
- Manninen, Sari. (2008). Changes and Reproduction in the Struggle for Masculine Status ur Sunnari, Vappu (mfl.) (red.). (2008). Ur From Violence to caring. Gendered and Sexualized Violence as the Challenge on the Life-span Conference. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan elektronisia julkaisuja 8. Women’s and Gender Studies, University of Oulu. http://tickle-project.eu/project/documents/dissemination/sweden/OuoluConferenceProceedingsFINAL.pdf#page=123
- Meyer, Elizabeth J. (2008). Gendered Harassment in High School: Understanding Teachers' (non)Interventions. Gender and Education 20(6): 555–572.
- Jämställdhetsombudsmannen. (2014). Inte i vår skola. http://www.eimeidankoulussa.fi/?lang=sv
- Rova-Lindberg, Greta. (2008). Conflict Handling and Equal Treatment in the Swedish Schools. Ur From Violence to Caring. Gendered and Sexualized Violence as the Challenge on the Life-span Conference. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan elektronisia julkaisuja 8. Sunnari, Vappu (mfl.). (red.) (2008). Women’s and Gender Studies, University of Oulu. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1008607&dswid=9306
- Sunnari, Vappu, Kangasvuo, Jenny & Heikkinen, Mervi. (2003). Gendered and Sexualised Violence in Educational Enviroments. The second, revised edition. Oulu University Press. Oulu. http://herkules.oulu.fi/isbn9514271505/isbn9514271505.pdf
- Sunnari, Vappu. (2009). Physical Sexual Harassment as Experienced by Children at School in Northern Finland and Northwest Russia. Oulu, Oulun yliopisto. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514290732/isbn9789514290732.pdf
- Ungdomsstyrelsen (2012). Hon, hen, han. En analys av hälsosituationen för homosexuella och bisexuella ungdomar samt för unga transpersoner. Ungdomsstyrelsens skrifter. http://www.mucf.se/sites/default/files/publikationer_uploads/hon-hen-han.pdf
Luku 3 Minäkö, epätasa-arvoinen?
- Juutilainen, Päivi-Katriina. (2007). Mitä on sukupuolisensitiivinen ohjaus? Teoksessa: Sukupuolisensitiivisyys ammatillisen oppilaitoksen opetuksen ja ohjauksen arjessa — SUMO-hankkeen kokemuksia 2006-2007. Heikkinen, Mervi, Juutilainen, Päivi-Katriina, Korhonen, Merja, Haataja, Mari, Luokkanen, Tiina, Toiviainen, Paula & Perttu, Sirkka (toim.). Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia. Helsingin yliopisto: 7-18. http://docplayer.fi/7239731-Sukupuolisensitiivisyys-ammatillisen-oppilaitoksen-opetuksen-ja-ohjauksen-arjessa-sumo-hankkeen-kokemuksia-2006-2007.html
- Lahelma, Elina. (2011). Gender Awareness in Finnish Teacher Education: an Impossible Mission? Education Inquiry Vol.2, No.2: 263-276. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3402/edui.v2i2.21979
- RFSL Ungdom & The Living History Forum/Forum för levande historia. (2009). BREAK the Norm! Methods for Studying and Working with Norms in General and the Heteronorm in Particular. http://www.includegender.org/wp-content/uploads/2014/02/BreakTheNorm.pdf
- TASUKO. (2011). Sukupuoli koulussa. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/Sukupuoli+koulussa
Lisämateriaali
- Kumashiro, Kevin. (2002). Troubling Education Queer Activism and Anti-Oppressive Pedagogy. RoutledgerFalmer: London.
- Kuusi, Heli & Jakku-Sihvonen, Ritva & Koramo, Marika. (2009). Koulutus ja sukupuolten tasa-arvo. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisu. Nro. 52: 67-71 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71646/selv09_52_koulutus_ja_sukupuolten_tasa_arvo_verkko.pdf
- Viden, Sari & Naskali, Päivi. (2010). Sukupuolitietoisuus Lapin yliopiston opettajankoulutuksessa. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 22. Sukupuolentutkimusyksikkö. Lapin yliopisto: Rovaniemi. http://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=9b06ea1b-b6a7-4d90-93c0-5a184808b396
Kapitel 3 Jag, ojämställd?
- Forum för levande historia & RFSL Ungdom. (2011). BRYT! Ett handledningsmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet, 3:e upplagan. Stockholm: 86-89. http://www.levandehistoria.se/material/bryt
- Gustavsson, Malin & Wulff, Antonia. (2010). För mer rättvisa — ett metodmaterial om Barnkonventionen i skolan.Folkhälsan: 18. https://www.folkhalsan.fi/globalassets/unga/professionella/mobbninsgforebyggande/for-mer-rattvisa.pdf
- Lahelma, Elina. (2011). Gender Awareness in Finnish Teacher Education: an Impossible Mission? Education Inquiry Vol.2, No.2: 263-276. https://wiki.helsinki.fi/download/attachments/63126500/inquiry_lahelma.pdf?version=1&modificationDate=1323346032747
- Nyström, Eva. (2009). Nordisk forskning om genus och jämställdhet i skola och utbildning: 2005-2009. Rapport från Nordisk institutt for kunnskap om kjønn — NIKK: 21-24. http://www.nikk.no/wp-content/uploads/NIKKpub2010_skole_Forskningsversikt2005-2009.pdf
- SOU. (2010). Flickor, pojkar och individer — om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan. Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i skolan. Stockholm: (99)58-70. https://data.riksdagen.se/fil/D450A1FD-DAFB-4DC9-9E0D-393C5A8B6953
Extramaterial
- Bromseth, Janne & Wildow, Hanna. (2007). Man kan ju inte läsa om bögar i nån historiebok. Friends: 93-103. https://docplayer.se/48339-Janne-bromseth-hanna-wildow.html
- Bodén, Linnea, Ohrlander, Kajsa & Lenz–Taguchi, Hillevi (red.). (2012). En rosa pedagogik. Liber, Lublijana.
- Bondestam, Fredrik. (2007). Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare — en introduktion och bibliografi. Liber, Lublijana.
- Kalat, Anne-Sofie. (2007). Har kunskap något genus? Ur I kunskapens namn - en antologi om kunskap, makt och kreativitet. Lärarförbundet: 48-59. https://mymoodle.lnu.se/pluginfile.php/1357533/mod_resource/content/1/Åmossa%20%28red.%29%20-%20I%20kunskapens%20namn.pdf
- Nordling Blanco, Sissela, Tran, Kristin, Deniz, Berolin & Aarnara, Sara. (2010). Makthandbok för unga feminister som (be)möter rasism och sexism i föreningslivet. Interfem. http://feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2015/03/makthandboken2009.pdf
- Tidskrift för genusvetenskap. (2009). Tema: Pedagogik. Nr1. Malmö. http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/viewFile/2430/2180
Luku 4 Miten me toteutamme tasa-arvoa?
- Gustavsson, Malin. (2012). Jämställdhetsarbete i praktiken. Erfarenheter från andra stadiets utbildning på svenska. Guider och handböcker, nr 7. Utbildningsstyrelsen & Folkhälsan: 17-31.https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/144301_jamstalldhetsarbete_i_praktiken_0.pdf
- HE 19/2014 vp 290711. (2014). Hallituksen esitys eduskunnalle yhdenvertaisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140019.pdf
- Ikävalko, Elina. (2010). Tasa-arvotyötä suunnitellen. TASUKO. Opetushallitus. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/Tasa-arvosuunnittelu+oppilaitoksissa
- Jakku-Sihvonen, Ritva. (2012:1). Luku: IIIB. Ihmisenä kasvaminen — Sukupuolten tasa-arvo. Teoksessa: Aihekokonaisuuksien tavoitteiden toteutumisen seuranta-arviointi 2010. Niemi, Eero K. (toim.): 60-80. https://karvi.fi/app/uploads/2014/09/OPH_0112.pdf
- Jääskeläinen, Liisa, Hautakorpi, Johanna, Onwen-Huma, Hanna, Niittymäki, Hanna, Pirttijärvi Anssi, Lempinen, Miko, Kajander, Valpuri. (2015). Tasa-arvotyö on taitolaji. Opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen perusopetuksessa. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji_0.pdf
- Renko, Elina, Larja, Liisa, Liebkind, Karmela & Solares, Emilia (2012). Selvitys syrjinnän vastaisen pedagogiikan keinoista ja käytännöistä. Sisäasiainministeriön julkaisuja 50: 29-40. https://multikult.files.wordpress.com/2008/05/selvitys-syrjinnc3a4n-vastaisen-pedagogiikan-keinoista-ja-kc3a4ytc3a4nnc3b6istc3a4_2012.pdf
- TASUKO. (2011). Tasa-arvo yhteiskunnallisena tavoitteena. https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=63126480
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (2018). Sukupuoli koulun arjessa. https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/koulutus/sukupuoli-koulun-arjessa
- Honkala, Satu, Lempinen, Miko, Nousiainen, Katriina, Onwen-Huma, Hanna, Salo, Aoja, Vacker, Riikka. Opetushallitus. (2019). Mukana! Tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyö toisella asteella. Oppaat ja käsikirjat 2019:4a. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/mukana_tasa-arvo_ja_yhdenvertaisuustyo_toisella_asteella.pdf
Lisämateriaali
- Gordon, Tuula, Holland, Janet & Lahelma, Elina. (2000). Making Spaces: Citizenship and Difference in Schools. Macmillan: London. https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/forskning/forskningsmiljoer/hs/humus/utbildning-och-demokrati/2000/nr-2/recension-johan-liljestrand--recension-tuula-gordon-jane-holland--elina-lahelma-2000-making-spaces-citizenship-and-difference-in-schools.pdf
- Kumashiro, Kevin. (2002). Troubling Education Queer Activism and Anti-Oppressive Pedagogy. RoutledgeFalmer: London.
Kapitel 4 Hur förverkligar vi jämställdhet?
- Adolfsson, Lena. (2011). Attityder till naturvetenskap: Förändringar av flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi 1995 till 2007. Institutionen för naturvetenskapens och matematikens didaktik. Umeå universitet: 32-39. http://www.avhandlingar.se/avhandling/a8783b607a/
- Botkyrka Kvinno- och Tjejjour. (2012). Nyckelbegrepp. Projektet 101. Botkyrka, Sverige. http://www.lasupp.nu/fordjupningsmaterial/ordlista/
- Diskrimineringsombudsmannen. (2012). Husmodellen. https://sites.google.com/site/sodertaljelikabehandling/att-kartlgga/huset/do-s-husmodell
- Gustavsson, Malin. (2012). Jämställdhetsarbete i praktiken. Erfarenheter från andra stadiets utbildnings på svenska. Guider och handböcker:7. Utbildningsstyrelsen & Folkhälsan: 17-31. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/144301_jamstalldhetsarbete_i_praktiken_0.pdf
- Länsstyrelsen i Västmanland. (2009). Arbeta med jämställdhet, jämställd förskola och skola. http://www.jamstalldskola.se/arbeta-jamstalldhet/steg1-kartlaggning.shtml
- SOU. (2010). Flickor, pojkar och individer — om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan.Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i skolan. Stockholm: 193-199. https://data.riksdagen.se/fil/D450A1FD-DAFB-4DC9-9E0D-393C5A8B6953
- Utbildningsförvaltningen. (2014). För en jämställd skola. https://issuu.com/jamstallt_atagande/docs/jamstalldhetsintegrerade_ataganden1
- Wernersson, Inga. (2011). Kön, genus och skolprestationer (extern video). Skolverket, Sverige. https://youtu.be/jRY3NlzczW4?list=UU5TdpSWb74vUACre8upDg2Q
Extramaterial
- Gordon, Tuula, Holland, Janet & Lahelma, Elina. (2000). Making Spaces: Citizenship and Difference in Schools. Macmillan: London. lyhyt.fi/EDafC
- Kumashiro, Kevin. (2002). Troubling Education Queer Activism and Anti-Oppressive Pedagogy. RoutledgeFalmer: London.
- Eija Leinonen mfl. (red.). (2005). Könssensitivitet i undervisning och handledning — En handbok för den pedagogiska vardagen. Uleåborgs Universitet, Kajana universitetscenter, WomenIT-projektet. http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/proj/womenit/KonssensitivitetIUndervisningOchHandledning.pdf
- Förbundet Vi unga. (2010). Ageraguiden. http://viunga.se/wp-content/uploads/2013/03/ageraguiden.pdf
- Lundberg, Anna & Werner, Ann (red). (2012). Genusvetenskapens pedagogik och didaktik. En skriftserie om genusvetenskap. Nr 1. Nationella sekretariatet för genusforskning. http://www.genus.se/wp-content/uploads/Genusvetenskapens-pedagogik-och-didaktik.pdf
- NIKK magasin. (2003) Tema klassrummet. Nr 2. http://www.nikk.no/wp-content/uploads/NIKKmag20032.pdf
- Nordenmark, Love & Rosén, Maria. (2008). Lika värde — lika villkor. Arbete mot diskriminering i förskola och skola.Stockholm: Liber.
Luku 5 Kuka saa tilaa?
- Hynninen, Pirkko & TASUKO-työryhmä. (2011). Tasa-arvo ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa. Raportti TASUKO-hankkeesta 2008-2011. Käyttäytymistieteiden laitos. Helsingin yliopisto: 50-51. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/TASUKO-hanke?preview=/64425827/76185869/raportti_taitettu_a5_kansi_v4.pdf
- Palmu, Tarja & Tainio, Liisa. (2011). Tasa-arvo ja sukupuoli oppimateriaaleissa. Muistiot. Opetushallitus: (1) 50-51. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/130443_tasa-arvo_ja_sukupuoli_oppimateriaaleissa_0.pdf
- Palmu, Tarja & Teräs, Tiina. (2010). Sukupuolijäsennys perusopetuksen oppikirjoissa. Raportit ja selvitykset. Opetushallitus: (8) 10-15. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/126079_sukupuolijasennys_perusopetuksen_oppikirjoissa_0.pdf
- Puhakainen, Rosa. (2004). Friidu, tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet. Ihmisoikeusliitto. Helsinki: 30-39. https://www.ykliitto.fi/julkaisut/friidu-tyttojen-ja-naisten-ihmisoikeudet
- Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry, Seta ry, Suomen lukiolaisten Liitto SLL ry., Finlands Svenska Skolungdom FSS rf. (2013) Älä oleta. Normit Nurin! Normikriitinen käsikirja yhdenvertaisuudesta syrjinnän vatustamisesta ja vapaudesta olla oma itsensä. Printon: Tallinn.
https://www.dropbox.com/s/bfgw8cddd30vtkp/NORMIT_NURIN.pdf?dl=0 - Tanhua, Inkeri (2012). Sukupuolten tasa-arvon hyvät käytännöt. Tasa-arvohankkeiden hyviä käytäntöjä seitsemästä teemasta. Työ- ja elinkeinoministeriö: 40-55. http://www.wom.fi/Sukupuolten_tasa-arvon_hyvat_kaytannot(2012)Tanhua_TEM_Valtava.pdf
Lisämateriaali
- Hynninen, Pirkko & Juutilainen, Päivi-Katriina. (2006). Seitsemän asiaa ohjauksen suunnittelusta ja tasa-arvosta. Sukupuolisensitiivinen ohjaus tasa-arvon edistäjänä koulutuksessa -hanke 2002-2006. Yliopistopaino: Helsinki. Seitsemän asiaa ohjauksen suunnittelusta ja tasa-arvoista.
- Laakkonen, Ilona. (2007). Breadwinners, Sportsmen and Conforming Girls. Representations of Gender in Finnish EFL Textbooks. Pro gradu- tutkielma. Kielten laitos, Jyväskylän yliopisto.
- Tolonen, Tarja. (2001). Nuorten kulttuurit koulussa — ääni, tila ja sukupuolten arkiset järjestykset. Nuorisotutkimusseura & Gaudeamus: Helsinki.
Kapitel 5 Vem får plats?
- Bleketskolan i Tjörns kommun, Sverige. (2012). Jämställdhetsanalys av läromedel i grundskolan. https://www.yumpu.com/sv/document/view/20415559/jamstalldhetsanalys-av-laromedel-i-grundskolan-pdf/2
- Hussénius, Anita, Andersson, Kristina & Gullberg, Annica. (2012). Integrerad undervisning om genus — på lärarprogrammets ämneskurser. Ur Genusvetenskapens pedagogik och didaktik. En skriftserie om genusvetenskap, Nr 1. Lundberg, Anna & Werner, Ann (red). Nationella sekretariatet för genusforskning: 34-42. http://www.genus.se/wp-content/uploads/Genusvetenskapens-pedagogik-och-didaktik.pdf
- Puhakainen-Mattila, Rosa. (2013). Friidu, tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet. Ihmisoikeusliitto. Helsinki: 40-49. https://www.ykliitto.fi/julkaisut/friidu-tyttojen-ja-naisten-ihmisoikeudet
- Jämställt. Elevenkät om tal och prat i skolan. http://www.jamstallt.se/docs/Elevenkat%20talutrymme.pdf
- Ohlander, Ann-Sofie. (2010). Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia. Rapport I från Delegationen för jämställdhet i skolan. En granskning på uppdrag av DEJA. SOU 10. Stockholm: 66-73. https://www.regeringen.se/49b71a/contentassets/469551b3d1684f31983b47f933010ae9/kvinnor-man-och-jamstalldhet-i-laromedel-i-historia-sou-201010
- Skolverket. (2012). Handledning för jämställdhet och kunskap (7-9, gy) (extern video). Sverige. https://www.youtube.com/embed/bFIzjBqwR1E
- Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto — SAKKI ry, Seta ry, Suomen lukiolaisten Liitto SLL ry., Finlands Svenska Skolungdom FSS rf. (2013). Anta int'! Bryt normen! En normkritisk handbok om likabehandling, arbetet mot diskriminering och friheten att vara sig själv. Printon: Tallinn: 19-25. http://seta.fi/seta/wp-content/uploads/2013/06/AntaInt-WEB.pdf
- Länsstyrelsen Västmanland. (2010). Jämställd förskola och skola. Genusperspektiv i olika ämnen. http://www.jamstalldskola.se/larande-ex-grundskola/genus-amnen.shtml
Extramaterial
- Brande, Lovise, Engström, Carolina, Sörensdotter, Renita & Wiktorsson, Per. (2008). I normens öga — metoder för normbrytande undervisning. Friends.
- Diskrimineringsombudsmannen. Hjulet för likabehandlingsarbete. http://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-likabehandlingshjulet-skolan.pdf
- Fortellingeromhenne.no. http://fortellingeromhenne.no/index.html
- Ohlander, Ann-Sofie. (2010). Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i samhällskunskap. Rapport II från Delegationen för jämställdhet i skolan. SOU 33. Stockholm. http://www.regeringen.se/contentassets/0af7da0958234a80873f29145a14f78c/kvinnor-man-och-jamstalldhet-i-laromedel-i-samhallskunskap-sou-201033
Luku 6 Yhteistyössä
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Kainalokysely. Oulun Yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/kyselyt/kainalokysely.htm
- Bedford, Timothy. (2009). Promoting Educational Equity through Teacher Empowerment Web-assisted Transformative Action Research as a Counter-heteronormative Praxis. Acta universitatis ouluensis. Escientiaererumsocialium 103. Faculty of Education, Department of Educational Sciences and Teacher Education. University of Oulu: 60-66. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514290572/isbn9789514290572.pdf
- Brunila, Kristiina, Heikkinen, Mervi & Hynninen, Pirkko. (2005). Monimutkaista mutta mahdollista. Hyviä käytäntöjä tasa-arvotyöhön. Oulun yliopisto: 42-44. http://www.academia.edu/1547812/Monimutkaista_mutta_mahdollista_hyvi%C3%A4_k%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4_tasa-arvoty%C3%B6h%C3%B6n._Brunila_Heikkinen_and_Hynninen
- Lahelma, Elina & Gordon, Tuula (toim.). (2002). Koulun arkea tutkimassa. Yläasteen erot ja erilaisuudet. Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja A1. Helsinki: 78-86. https://docplayer.fi/6512265-Koulun-a-r-k-e-a-t-u-t-k-i-m-a-s-s-a.html
- Lappalainen, Sirpa & Mietola, Reetta. (2005). Luku: ”Hullunkurisia perheitä" — Perheen saamat merkitykset kasvatuksen kentällä. Teoksessa: Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Kiilakoski, Tomi, Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.). Tampere: 112–135. http://docplayer.fi/18418969-Hullunkurisia-perheita-perheen-saamat-merkitykset-kasvatuksen-kentalla.html
- Lehtonen, Jukka. (2003). Seksuaalisuus ja sukupuoli koulussa. Näkökulmana heteronormatiivisuus ja ei-heteroseksuaalisten nuorten kertomukset. Nuorisotutkimusseura julkaisuja 31. Helsinki: 247-255. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23431/seksuaal.pdf?sequence=2
- Oulun yliopisto. (2014). Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus perusopetuksessa -täydennyskoulutus opettajille. (2011). https://drive.google.com/file/d/0BxINCMjfc519QjgzQ0tES1lrdzQ/edit
- Pelastakaa lapset ry. (2013). Ota puheeksi. http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/pelastakaalapset/main/2016/02/01123848/Ota-puheeksi_Final.pdf
- Seta & Transtukipiste. (2011). Lasten oikeudet. Oikudesta olla prinssi tai prinsessa tai miettiä vielä. https://docplayer.fi/17615-Lasten-oikeudet-setan-transtukipiste-oikeudesta-olla-prinssi-tai-prinsessa-tai-miettia-viela.html
- Ås, Berit. (2004). Master Supression Techniques. KILDEN — Information Centre for Gender Research in Norway. http://kjonnsforskning.no/en/five-master-supression-techniques
Lisämateriaali
- Honkasalo, Veronika. (2011). Critical Views on Multicultural Youth Work and Equal Opportunities. In Some Still More Equal than Others? Or Equal Opportunities for All? Serdar M. Değirmencioğlu (toim.). Council of Europe Publishing: 91-100.
https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261623/Some_still_more_equal__web.pdf/602d08c6-4799-4f69-b509-4c1f41924358 - Lapsiasiavaluutettu. (Päivitetty 29.4.2014). Tiedätkö lasten ihmisoikeuksista? http://lapsiasia.ssthosting.fi/wp-content/uploads/2014/12/Suomenkielinen-LOS-esite.pdf
- Office of the United High Comissioner for Human Rights. (1978). Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW). New York. http://www.ohchr.org/Documents/ProfessionalInterest/cedaw.pdf
- Seta. (2016). Opitaan yhdessä! - Sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus. Opas opettajille. https://www.dropbox.com/s/iffkzu8f0ft73wx/Opas_kouluille_2016_NETTI.pdf?dl=0
Kapitel 6 Samarbete
- Andersson, Kjerstin, Nehlin, Ann, Muftee, Mehek & Becevic, Zulmir. (2010). Barns perspektiv på jämställdhet i skola. En kunskapsöversikt. Rapport VIII från Delegationen för jämställdhet i skolan. SOU. Stockholm: (66) 41-46. http://www.regeringen.se/contentassets/21ebeafb6ccf4bdeb0758a032d3f665f/barns-perspektiv-pa-jamstalldhet-i-skola---en-kunskapsoversikt-sou-201066
- Bedford, Timothy. (2009). Promoting Educational Equity through Teacher Empowerment Web-assisted Transformative Action Research as a Counter-heteronormative Praxis. Acta universitatis ouluensis. Escientiaererumsocialium 103. Faculty of Education, Department of Educational Sciences and Teacher Education. University of Oulu: 60-66. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514290572/isbn9789514290572.pdf
- Darvishpour, Mehrdad, Lahdenperä, Pirjo & Lorentz, Hans. (2010). Hedersrelaterad problematik i skolan — en kunskaps- och forskningsöversikt. Rapport XII från Delegationen för jämställdhet i skolan. SOU. Stockholm: (84)71-72. http://www.regeringen.se/contentassets/71699e859ddb4d74a037f1c3903f584d/hedersrelaterad-problematik-i-skolan---en-kunskaps--och-forskningsoversikt-sou-201084
- Gustavsson, Malin. (2010). Flickor, pojkar och samma möjligheter — Hur du kan som förälder kan bidra till mer jämställda barn. Hem och skola r.f. https://www.hemochskola.fi/material/flickor-pojkar-och-samma-mojligheter/
- SOU. (2010). Flickor, pojkar och individer — om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan.Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i skolan. Stockholm: (99) 204-210. https://data.riksdagen.se/fil/D450A1FD-DAFB-4DC9-9E0D-393C5A8B6953
- Ås, Berit. (2004). De fem härskarteknikerna. KILDEN — Det nationella informationscentret för könsforskning i Norge. http://kjonnsforskning.no/en/five-master-supression-techniques
Extramaterial
- Barnombudsmannen. Barnets rättigheter. http://lapsiasia.ssthosting.fi/wp-content/uploads/2014/12/Ruotsinkielinen-LOS-esite.pdf
- Björk Blomqvist, Mikael, Sandin, Niclas & Nielsen, Mika. (2005). Det löser man väl som förälder. En rapport om högstadieföräldrars tankar om vikten av att prata hbt-frågor med sina barn. RFSL Ungdom & NMA. http://enhemlighet.se/wp-content/uploads/2012/09/rapportlarmigfaraldrar.pdf
- Bromseth, Janne & Darj, Frida (red.). (2010). Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring. Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet.
- Bromseth, Janne & Wildow, Hanna. (2007). Man kan väl inte läsa om bögar i nån historiebok. Skolors förändringsarbete med fokus på jämställdhet, genus och sexualitet. Friends. https://docplayer.se/48339-Janne-bromseth-hanna-wildow.html
- Diskrimineringsombudsmannen. (2012). Lika rättigheter i skolan — handledning. Taberg. https://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-lika-rattigheter-skolan.pdf
- Finska Unicef. (1999). Barnkonventionen i korthet. http://lapsiasia.fi/sv/lapsen-oikeudet/
- Gustavsson, Malin & Wulff, Antonia. (2010). ”För mer rättvisa — ett metodmaterial om Barnkonventionen i skolan”. Folkhälsan. https://www.folkhalsan.fi/globalassets/unga/professionella/mobbninsgforebyggande/for-mer-rattvisa.pdf
- Honkasalo, Veronika. (2011). Critical Views on Multicultural Youth Work and Equal Opportunities. In Some Still More Equal than Others? Or Equal Opportunities for All? Serdar M. Değirmencioğlu (toim.). Council of Europe Publishing: 91-100.
https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261623/Some_still_more_equal__web.pdf/602d08c6-4799-4f69-b509-4c1f41924358 - Office of the United High Comissioner for Human Rights. (1979). Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW). New York. http://www.ohchr.org/Documents/ProfessionalInterest/cedaw.pdf
- Sandnes, Heidi Elisabeth. (2012). Likestilling reduserer vold. NIKK. http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=81117
- Utrikesdepartementet. (2011). Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter.Press-, informations- och kommunikationsenheten. Stockholm. https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/systemimporter/publikationer2/barnkonv_lattlastweb-2014.pdf
Juristens tips på mer information
I internettjänsten Finlex hittar du den relevanta lagstiftningen
- Diskrimineringslagen (1325/2014), speciellt 6 § www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2014/20141325
- Lag om jämställdhet mellan kvinnor och män (1986/609), speciellt 5, 5 a och 6 c https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1986/19860609
- Regeringens förslag till bestlut (HE 19/2014 vp), s. 62–63 (motivering till att främja jämlikhet), s. 110–113 (motiveringar till att främja jämställdhet) www.finlex.fi/sv/esitykset/he/2014/20140019.pdf
Övrig information:
- På jämställdhetsombudsmannens sidor finns det information om jämställdhetsplanering och om könsminoriteter. Jämställdhetsombudsmannen ger även instruktioner och råd. www.tasa-arvo.fi/web/sv
Tasa-arvokasvatuksessa.fi:n PDF-tiedostot
Koulu (1—9)
- Aineistoa väkivallan ja seksuaalisen väkivallan ehkäisystä (PDF)
- Keskusteluja tasa-arvosta ja tasa-arvolaista oppilaitoksissa (PDF)
- Ketkä puhuvat luokassa? (PDF)
- Muistilista tasa-arvotyön laadunvalvontaan (PDF)
- Opetuksessa käytettävän aineiston tarkasteleminen sukupuolinäkökulmasta (PDF)
- Sukupuolinäkökulma YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen (PDF)
- Sukupuolinen häirintä (PDF)
- Talomalli (PDF)
- Tasa-arvokäsitteet koulussa (PDF)
- Tasa-arvolaki ohjaa koulujen tasa-arvotyötä (PDF)
- Tasa-arvo vanhempainillan teemana (PDF)
- Tasa-arvopolitiikka ja koulu (PDF)
Skola (1—9)
- Analys av undervisningsmaterial ur ett könsperspektiv (PDF)
- Checklista för jämställdhetsarbetet (PDF)
- Diskussion om jämställdhetslagens förankring i vår skola (PDF)
- FN:s konvention om barnets rättigheter ur ett könsperspektiv (PDF)
- Föräldramöte med temat jämställdhet (PDF)
- Jämställdhetsbegrepp i skolan (PDF)
- Jämställdhetslagen stöder jämställdhetsarbetet i skolan (PDF)
- Jämställdhetspolitik och skolan (PDF)
- Mer mångfald i skolan (PDF)
- Metodmaterial om våld och sexualiserat våld (PDF)
- Sexuella trakasserier (PDF)
- Vem talar i klassrummet? (PDF)
Verkkosivustot
- Opetushallitus. www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuussuunnittelu-oppilaitoksissa
- Tasa-arvovaltuutettu. www.tasa-arvo.fi ja www.tasa-arvo.fi/tasa-arvon-edistaminen-kouluissa-ja-oppilaitoksissa
- Tasa-arvotiedon keskus. www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo
- Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa –virtuaalitila. wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/Etusivu
- Allies eGuide. wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/ALLiES_eGUIDE_FI.htm
- Nationella sekretariatet för genusforskning. genus.gu.se
- Jämställd förskola och skola. www.jamstalldskola.se
- Machofariken. www.machofabriken.se
- Lås upp. www.lasupp.nu
- jämställ.nu Allt om jämställdhetsintegrering. www.jamstall.nu/fakta/jamstalldhetsintegrering/
- Pedagog Stockholm Jämställdhet. pedagog.stockholm
- Diskrimineringsombudsmannen i Sverige. www.do.se/Material
- Jämställdbarnomsorg. www.jamstalldbarnomsorg.ax
- Jamstall.nu About Gender Mainstreaming. www.includegender.org/toolbox/plan-and-prepare/gender-mainstreaming
- Allies eGuide. wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/ALLiES_eGUIDE.htm
Videoilla esiintyvät asiantuntijat
Alaräisänen, Heli — Hankejohtaja, Lapin Letka
Costiander, Kati — Päiväkodinjohtaja
Dorrian, Maria — Projektipäällikkö Seksuaalinen häirintä koulussa -projektissa, Tukholman tyttöjen linja
Enkvist, Eira — Kuvaamataidonopettaja, Svenska samskolan i Tammerfors
Friman, Gerts — Rehtori, Kyrkby högstadieskola
Griffis, Larrie — Lastentarhaopettaja, Smedsby daghem
Gustavsson, Malin — Tasa-arvo ja moninaisuuskonsultti, Ekvalita Ab
Harju, Aino — Lukiolainen
Helenius, Soile — Kouluterveydenhoitaja, Sompion koulu
Helldorff, Malin — Kouluttaja Machofabriken (Machotehdas)- aineisto
Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava
Isaksson, Bernt — Rehtori, Vikingaåsens skola
Jakku-Sihvonen, Ritva — Tutkimusprofessori, Opetushallitus
Jämsä, Juha — Toiminnanjohtaja, Sateenkariperheet ry
Karlsson, Bob — Ruotsinkielisen toimintayksikön johtaja, Opetushallitus
Karhu, Veera — Lukiolainen
Kirves, Laura — Tohtorikoulutettava ja lastentarhaopettaja, Helsingin yliopisto / Helsingfors universitet
Kotkamaa, Joonas — Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Svenska samskolan i Tammerfors
Lehtonen, Jukka — Kasvatussosiologian dosentti, Helsingin yliopisto
Manninen, Sari — Kasvatustieteen tohtori, Oulun yliopisto
Mansikka, Jan-Erik — Kasvatustieteen yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Ouakrim-Soivio, Najat — Historian ja yhteiskuntaopin lehtori, Helsingin normaalilyseo
Paumo, Milla — Projektipäällikkö Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hanke
Pietilä, Penni — Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Pitkälä, Aulis — Pääjohtaja, Opetushallitus
Romantschuk, Michaela — Toiminnanjohtaja, Hem och skola rf
Rundgren, Anita — Kuraattori, Svenska samskolan i Tammerfors
Stolt, Birthe — Päiväkodinjohtaja, Daghemmet Flaggskeppet
Stoor-Grenner, Maria — Projektipäällikkö, Daghem utan mobbning, Folkhälsan
Sundelin, Marina — Päiväkodinjohtaja, Daghemmet Myran
Sundell, Sara — Tasa-arvotyö lasten ja nuorten kanssa, Folkhälsan
Tanhuanpää, Marika — Liikunnan ja terveystiedon opettaja, Svenska samskolan i Tammerfors
Tarvonen, Vera — Erityislastentarhanopettaja, Päiväkoti Kamppi
Teräs, Leena — Projektipäällikkö, tutkija (Oulun yliopisto), toimitusjohtaja (SINNI Oy)
Vingren, My — Projektipäällikkö, Tjejer med dolda funktionsnedsättningar, Stockholms tjejjour
Videoidut keskustelutilaisuudet
Luckan pääkaupunkiseudulla.
Luento — Hen, Hon, Han? Genuspedagogik på daghem. 20.9.2012.
Tampereen rehtorinpäivät.
Workshop — Jämställdhet behövs! Folkhälsan ja Opetusministeriö. 4.10.2012.