Tietopankki — Varhaiskasvatus
Tietopankki sisältää:
- Lähdeluettelo ja lisämateriaalia
- Tasa-arvo kasvatuksessa.fi:n PDF-tiedostot
- Verkkosivustot
- Videoilla esiintyvät asiantuntijat
- Videoidut keskustelutilaisuudet
Lähdeluettelo ja lisämateriaalia
Luku 1 Samoilla ehdoilla?
- Hynninen, Pirkko. (2011). Tasa-arvo ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa. Raportti TASUKO-hankkeesta 2008-2011: 52-53. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/TASUKO-hanke?preview=/64425827/76185869/raportti_taitettu_a5_kansi_v4.pdf
- Kyllönen, Erja, Heikkinen, Olli, Leinonen, Eija & Matinmikko, Johanna. (2005). Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt — sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Leinonen, Eija (toim.): 72-75. http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/proj/womenit/opetuksenjaohjauksentasa-arvoisetkaytannot.pdf
- Naisasialiitto Unioni ja Opetus- ja kulttuuriministeriö. Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa - Tasa-arvoinen varhaiskasvatus. Minä ja kulttuuri. http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/mina-ja-kulttuuri/
- Teräs, Leena. (2005). Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt — sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Eija Leinonen (toim.): 56-67. http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/proj/womenit/opetuksenjaohjauksentasa-arvoisetkaytannot.pdf
Lisämateriaali
- Franséhn, Emma Sofia. (2011). Cool Boys and Sweet Girls? A Study about Gender Roles and Children’s Clothing. Pro gradu –tutkielma. The Swedish School of Textiles. Borås. http://bada.hb.se/bitstream/2320/9250/1/2011.13.10.pdf
- Huuska, Maarit 2009. Intersukupuolisellakin on sukupuoli. Setan puheenvuoro. Verkkodokumentti. https://seta.fi/2009/09/24/intersukupuolisellakin-on-sukupuoli/
- Juutilainen, Päivi-Katriina. (2005). Johdatusta sukupuolisensitiiviseen ohjaukseen. Teoksessa Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt — sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Leinonen, Eija (toim.). Oulun yliopisto, Kajaanin yliopistokeskus, WomenIT -projekti: 29-32. http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/proj/womenit/opetuksenjaohjauksentasa-arvoisetkaytannot.pdf
- Kivijärvi, Antti & Huuki, Tuija & Lunabba, Harry. (2018). Poikatutkimus. Vastapaino. Helsinki. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/poikatutkimus/2320687
- Lappalainen, Sirpa. (2006). Kansallisuus, etnisyys ja sukupuoli lasten välisissä suhteissa ja esiopetuksen käytännöissä. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 206. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos: Helsinki. http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/lappalainen/kansalli.pdf
- Marklund, Liza & Snickare, Lotta. (2006). Helvetissä on erityinen paikka naisille jotka eivät auta toisiaan. Helsinki.
- Seta. (2010). Moninaisuus mahtuu kouluun! Vinkkejä lhbti-sensitiiviseen opetukseen ja homotteluun puuttumiseen. Helsinki. https://moodle.amk.fi/pluginfile.php/1164/mod_resource/content/4/moninaisuus%20mahtuu%20kouluun-%20esite.pdf
- Seta ja Transtukipiste. (2012). Tarinoita sukupuolen moninaisuudesta lapsille. https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/sukupuoli/materiaali/sadut-ja-tarinat/
- Ylitapio-Mäntylä Outi, toim. (2012). Villit ja kiltit — tasa-arvoista kasvatusta tytöille ja pojille. Jyväskylä.
Kapitel 1 På lika villkor?
- Edström, Charlotta. (2010). Samma, lika, alla är unika — En analys av jämställdhet i förskolepolitik och praktik. Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete Nr 36. Umeå Universitet: 9-12. http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:356898
- Eidevald, Christian. (2009). Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Dissertation 4. Jönköpings Universitet: 21-27. hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:158528/FULLTEXT01
- SOU. (2006:75). Jämställdhet i förskolan - Om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete. Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i förskolan. Stockholm: (74) 59-64. https://www.regeringen.se/contentassets/c1c17b2298f8467ebab019c9aafe3f0e/jamstalld-forskola---om-betydelsen-av-jamstalldhet-och-genus-i-forskolans-pedagogiska-arbete-sou-200675
- Sundell, Sara. (2012). Ett jämställt dagis. Projektrapport. Folkhälsans rapporter 1/2012. Folkhälsan: 4-8. http://docplayer.se/41587-Folkhalsans-rapporter-1-2012-ett-jamstallt-dagis-projektrapport-sara-sundell.html
Extramaterial
- Franséhn, Emma Sofia. (2011). Cool Boys and Sweet Girls? A Study about Gender Roles and Children’s Clothing. Pro gradu –tutkielma. The Swedish School of Textiles. Borås. http://bada.hb.se/bitstream/2320/9250/1/2011.13.10.pdf
- Henkel, Kristina & Tomicic, Marie. (2009). Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2. Om genusfällor och genuskrux i vardagen. Olika Förlag: Linköping. https://www.olika.nu/kop-vara-bocker/butik/ge-ditt-barn-100-mojligheter-istallet-for-2/
- Kung & Drottning. (2016). En föreställning om barnets rättigheter. Rätt som det är. Lärarhandledning för förskola och skola. http://www.kungochdrottning.se/wp-content/uploads/2016/03/WEBB_R%C3%A4ttSomDet%C3%84R_Handledning.pdf
- RFSU Malmö. (2011). Barns sexualitet — en vägledning. https://www.rfsu.se/globalassets/pdf/barnssexualitet_web.pdf
- Wahlström, Kajsa. (2008). Flickor, pojkar och pedagoger. Sveriges Utbildningsradio Ab.
Luku 2 Minäkö, epätasa-arvoinen?
- Härkönen, Ulla, Lappalainen, Sirpa, Nummenmaa, Anna-Raija, Ylitapio-Mäntylä, Outi & Lehtonen, Jukka. (2011). Muisteluja sukupuolen näkymättömyydestä ja sukupuolitapaisuuksista. Teoksessa: Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa -projektin julkaisu. Lehtonen, Jukka (toim.). Helsingin Yliopisto: 85-89. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/TASUKO-hanke?preview=/64425827/67373019/kirja_tasuko_web.pdf
- Naisasialiitto Unioni ja Opetus- ja kulttuuriministeriö. Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa - Tasa-arvoinen varhaiskasvatus. Kieli ja vuorovaikutus. http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/kieli-ja-vuorovaikutus/
- Naisasialiitto Unioni ja Opetus- ja kulttuuriministeriö. Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa - Tasa-arvoinen varhaiskasvatus. Tilat ja välineet. http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/tilat-ja-valineet/
- Naisasialiitto Unioni ja Opetus- ja kulttuuriministeriö. Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa - Tasa-arvoinen varhaiskasvatus. Toiminta ja arki. http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/toiminta-ja-arki/
- Teräs, Tiina. (2010). Tasa-arvoinen varhaiskasvatus? Tapaustutkimus sukupuolesta ja tasa-arvosta päiväkodin arjessa. Kasvatustieteen pro gradu tutkielma. Helsingin Yliopisto: 61-66. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/24258/tasaarvo.pdf?sequence=1
Lisämateriaali
- Härkönen, Ulla. (1998). Tytöt, varhaiskasvatus ja tasa-arvo. Teoksessa Onko sukupuolella väliä? Jauhiainen, Annukka, Keskinen, Soili, Mikkilä, Mirjamaija, Vuorio-Lehti, Minna (toim.). Turun yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Turku: 109-125
- Kupila, Päivi. (2011). Varhaiskasvatuksen asiantuntijuus oppivassa työyhteisössä. Teoksessa Varhaiskasvatuksen käsikirja. Hujala, Eeva, Turja, Leena. (toim.). Jyväskylä: 300-311.
- TASUKO. (2011). Tasa-arvon käsitteestä. https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=63126480
- Ylitapio-Mäntylä, Outi. (2009). Lastentarhanopettajien jaettuja muisteluja sukupuolesta ja vallasta arjen käytännöissä. Acta Universitatis Lapponiensis 171. Lapin yliopisto. Rovaniemi. http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61659
Kapitel 2 Jag, ojämställd?
- Hedlin, Maria. (2010). Lilla genushäftet 2.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål. Rapport från institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap. Linnéuniversitetet: 27-29. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:430176/FULLTEXT01.pdf
- Månsson, Annika. (2000). Möten som formar Interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv. Dissertation. Malmö högskola: 177-186. http://dspace.mah.se/dspace/bitstream/handle/2043/7939/AM-avhandl.pdf;jsessionid=4CBAEB131F8F01FD0ECCE64C03515B10?sequence=1
- SOU. (2004:115). Den könade förskolan — om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete. Delbetänkande av Delegationen för jämställdhet i förskolan. Stockholm: 13-19. https://www.regeringen.se/contentassets/72e823fe19c845e2acbebfdd5bbfee21/den-konade-forskolan---om-betydelsen-av-jamstalldhet-och-genus-i-forskolans-pedagogiska-arbete
- Wahlqvist, Moa & Wennblom, Jenny. (2010). Båda könen ska bli vinnare — Värdet av genus & jämställdhet i förskolan. Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan. Skolporten. Forskning och utveckling. Artikel nummer 6. Nacka kommun: 4-12. http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2012/02/UL_artikel_6_2010_wahlqvist_wennblom.pdf
Extramaterial
- Bodén, Linnea, Ohrlander, Kajsa & Lenz–Taguchi, Hillevi (red.). (2012). En rosa pedagogik. Liber: Stockholm.
- Johansson, Eva. (2008). Gustaf får visst sitta i tjejsoffan. Etik och genus i förskolebarns världar. Liber: Stockholm.
Luku 3 Tasa-arvoinen kohtaaminen
- Avelin-Rahtu, Anu & Kapanen, Annika. (2012). Kohti tasa-arvoisempaa päiväkotia. Opas sukupuolten tasa-arvosta päiväkotien varhaiskasvattajille. Sosionomin opinnäytetyö. Metropolia Ammattikorkeakoulu: 26-28, 30-33, 48-->. http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/44623/valmis%20oppari%20-%20uusi.pdf?sequence=1
- Diskrimineringsombudsmannen. (2012). Husmodellen — förskolan. https://sites.google.com/site/sodertaljelikabehandling/att-kartlgga/huset/do-s-husmodell
- Kyllönen, Erja, Heikkinen, Olli, Leinonen, Eija & Matinmikko, Johanna. (2005). Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt — sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Leinonen, Eija (toim.): 72-75. http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/proj/womenit/opetuksenjaohjauksentasa-arvoisetkaytannot.pdf
- Teräs, Tiina. (2010). Tasa-arvoinen varhaiskasvatus? Tapaustutkimus sukupuolesta ja tasa-arvosta päiväkodin arjessa. Kasvatustieteen pro gradu tutkielma. Helsingin Yliopisto: 104. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/24258/tasaarvo.pdf?sequence=1
Lisämateriaali
- Kiljunen, Virpi & Ruotonen, Hillevi (toim.) (1996). Tasa-arvon tekijät — virikemateriaali peruskoulun opettajille. Vantaa.
- Ruusunen, Meri. (2005). Sukupuoli koulussa. Yhteenveto oppilaiden sukupuolta käsittelevistä tutkimuksista ja muusta kirjallisuudesta. Opetushallitus. http://docplayer.fi/11025476-Sukupuoli-koulussa-yhteenveto-oppilaiden-sukupuolta-kasittelevista-tutkimuksista-ja-muusta-kirjallisuudesta.html
- Tainio, Liisa. (2011). Perusopetuksen oppimateriaalit sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Esitys puheenvuorosta 27.10 tasa-arvoasiain neuvottelukunnan seminaarissa "Varhaiskasvatus ja perusopetus edistämään tyttöjen ja poikien tasa-arvoa". Helsinki. https://tane.fi/artikkeli/-/asset_publisher/varhaiskasvatus-ja-perusopetus-edistamaan-tyttojen-ja-poikien-tasa-arvoa
Kapitel 3 Jämställt bemötande
- Gustavsson, Malin. (2006). Ett mer jämställt dagis. Arbetsmaterial. Folkhälsan. https://ekvalitaeducation.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ett-mer-j%C3%A4mst%C3%A4llt-dagis.pdf
- Odenbring, Ylva. (2010). Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar — Könskonstruktioner i interaktion i förskola, förskoleklass och skolår ett. Institutionen för pedagogik och didaktik. Göteborgs universitet: 113-130. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/22144/1/gupea_2077_22144_1.pdf
- Projektet "Jämställd barnomsorg på Åland". (2011). Ökad delaktighet-Lotus diagram. Material från handledning. http://jamstalldbarnomsorg.ax/wp-content/uploads/2013/10/O%CC%88kad-delaktighet-lotusdiagram1.pdf
- Sundell, Sara. (2012). Ett jämställt dagis. Projektrapport, Folkhälsan: 14-18. http://docplayer.se/41587-Folkhalsans-rapporter-1-2012-ett-jamstallt-dagis-projektrapport-sara-sundell.html
- Sundqvist, Milena. (2013). "Pojkar tycker ju inte om dockor" - En kvalitativ undersökning av jämställdheten på daghem. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/59227/sundqvist_milena.pdf?sequence=1
Extramaterial
- Eidevald Christian. (2011). "Anna bråkar!" Att göra jämställdhet i förskolan. Liber: Stockholm.
- Olofsson, Britta. (2007). Modiga prinsessor och ömsinta killar. Genusmedveten pedagogik i praktiken. Lärarförbundets Förlag.
-
Utbildningsstyrelsen. (2018). Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Föreskrifter och anvisningar 2018:3b. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/grunderna-for-planen-for-smabarnspedagogik-2018_0.pdf
Luku 4 Kuka saa tilaa?
- Avelin-Rahtu, Anu & Kapanen, Annika. (2012). Kohti tasa-arvoisempaa päiväkotia. Opas sukupuolten tasa-arvosta päiväkotien varhaiskasvattajille. Sosionomin opinnäytetyö. Metropolia Ammattikorkeakoulu: 28-30. http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/44623/valmis%20oppari%20-%20uusi.pdf?sequence=1
- Dementjeff, Nina. (2011). Miten esiopetusmateriaaleissa esitetään sukupuolta? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto: 54-58. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26545/mitenesi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Skolverket. (2012). Handledning för jämställdhet och kunskap (förskola). Hur hänger jämställdhet och språk-, läs- och skrivutveckling ihop? Video.
Lisämateriaali
- Lapsiasiavaltuutettu. Tiesitkö, että lapsilla on omat oikeudet? http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/03/17.11.2008.v2.pdf
Kapitel 4 Hur förverkligar vi jämställdhet?
- Diskrimineringsombudsmannen. (2012). Husmodellen — förskolan. https://sites.google.com/site/sodertaljelikabehandling/att-kartlgga/huset/do-s-husmodell
- Davour, Camilla & Persson, Patricia. (2010). Katt, kanin, spyfluga, pojke eller flicka? En kvalitativ litteraturstudie ur ett genusperspektiv av fem populära bilderböcker. Examensarbete inom lärarutbildningen. Göteborgs universitet: 38-44. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24249/1/gupea_2077_24249_1.pdf
- Jamstallt.se. www.jamstallt.se/docs/Materialanalys.pdf
- Skolverket. (2012). Handledning för jämställdhet och kunskap (förskola) (extern video, inbäddad i kapitlet). Sverige.
- Wernersson, Inga. (2011). Kön, genus och skolprestationer. (extern video, inbäddad i kapitlet). Sverige.
Extramaterial
- Barnombudsmannen. Känner du till barnens mänskliga rättigheter? http://lapsiasia.ssthosting.fi/wp-content/uploads/2014/12/Ruotsinkielinen-LOS-esite.pdf
- Henkel, Kristina. (2006). En jämställd förskola. Teori och praktik. https://jamstallt.se/material/skola/bocker-skola/skola-en-jamstalld-forskola-skola/
- Nordenmark, Love & Rosén, Maria. (2008). Lika värde — lika villkor. Arbete mot diskriminering i förskola och skola. Stockholm: Liber.
- Fjällro, Ranghild (2012). Barnböcker som motmakt. http://kilden.forskningsradet.no/c16880/artikkel/vis.html?tid=81231
- CEDAW — Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women. https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/cedaw.aspx
- Gustavsson, Malin & Wulff, Antoina. (2010). För mera rättvisa i skolan. Ett metodmaterial för skolan om barnkonventionen. Folkhälsan. https://www.folkhalsan.fi/globalassets/unga/professionella/mobbninsgforebyggande/for-mer-rattvisa.pdf
Luku 5 Häirintä ja kiusaaminen
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Smiley tunnemittari. Oulun Yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/kyselyt/smiley.htm
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Tausta. Oulun Yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/ALLiES_eGUIDE_tausta.htm
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Tarkistuslista oppilashuollon ja neuvolan käyttöön (esi)koulussa tai kotona tapahtuvan väärinkohtelun havaitsemiseksi. Oulun Yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/kyselyt/Tarkistuslista.pdf
- Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria. (2010). Kiusaavatko pienetkin lapset? Mannerheimin lastensuojeluliitto & Folkhälsan: 39—56. http://www.slal.fi/doc/Kiusaavatko20pienetkin20lapset1.pdf
- Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria (toim.). Mannerheimin lastensuojeluliitoo & Folkhälsan. Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa: kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen: 43-45. https://dzmdrerwnq2zx.cloudfront.net/prod/2017/08/04185732/Kiusaamisen-ehk%C3%A4isy-varhaiskasvatuksessa-B5-www.pdf
- Sosiaali- ja terveysministeriö. (2015). Tasa-arvolaki. https://www.tasa-arvo.fi/documents/10181/34936/Tasa-arvolaki2015.pdf/bb20b6e9-7806-4a43-8308-82e4ec15ab68
- Sundell, Sara. (2011). Tasa-arvon edistäminen. Teoksessa: Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa: kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen. Kirves, Laura & Grenner-Stoor, Maria (toim.). Mannerheimin Lastensuojeluliitto & Folkhälsan: 43—45. https://dzmdrerwnq2zx.cloudfront.net/prod/2017/08/04185732/Kiusaamisen-ehk%C3%A4isy-varhaiskasvatuksessa-B5-www.pdf
- Väestöliitto. (2016). Turvataidot ja lapsen keho. http://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/pienten_lasten_vanhemmat/lapsijaseksuaalisuus/tulosta-juliste-turvataidoista/
Lisämateriaali
- Holm, Saija & Laukkanen, Mari-Elina (toim.). (2013). Fredi — pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Opetusmateriaali. Ihmisoikeusliitto. https://www.ykliitto.fi/julkaisut/fredi-pojat-tasa-arvo-ja-ihmisoikeudet
- Puhakainen-Mattila, Roosa. (2013). Friidu — tytöt, tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Ihmisoikeusliitto. https://www.ykliitto.fi/julkaisut/friidu-tyttojen-ja-naisten-ihmisoikeudet
Kapitel 5 Trakasserier och mobbning
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Questionnaires — Smileys. Uleåborgs universitet. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/materials/q_smiley.htm
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Background. Uleåborgs universitet. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/materials/project_bg.htm
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Creating equal structures. Uleåborgs universitet. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/materials/Creating_equal_structures.pdf
- Eidevald, Christian. (2009). Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Dissertation 4. Jönköpings Universitet: 93-102, 115-116. hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:158528/FULLTEXT01
- Gustavsson, Malin. (2018). Tala med ditt barn - om sexuella trakasserier. Förbundet Hem och skola i Finland. https://www.hemochskola.fi/material/test-material-2/
- Social- och hälsovårdsministeriet. (2015). Jämställdhetslagen. Jämställdhetsbroschyrer. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74729/Tasa-arvolaki_2015_sv_Julkariin.pdf
- Stolzmann-Frankenhaeuser, Jennie & Stoor-Grenner, Maria. (2015). Kompisväskan - Ett inspirationsmaterial för att jobba mobbningsförebyggande bland småbarn. Folkhälsan. https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/antimobbning/kompisvaskan/4_teorimaterial.pdf
- Stoor-Grenner, Maria & Kirves, Laura. (2010). Mobbar även småbarn? Mannerheims barnskyddsförbund, Folkhälsan: 39-45. https://www.yumpu.com/sv/document/view/21565478/mobbar-aven-sma-barnpdf-mannerheimin-lastensuojeluliitto/3
- Väestöliitto. (2016). Alla här rätt att bestämma över sin kropp. http://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/pienten_lasten_vanhemmat/lapsijaseksuaalisuus/tulosta-juliste-turvataidoista/
Extramaterial
- Folkhälsan. (2017). Tillsammans skapar vi trygga relationer på dagis. https://indd.adobe.com/view/bc4137c2-9189-4fed-b51f-f2b1809d6deb
- RFSU. (2015). Snippor & snoppar. https://www.rfsu.se/globalassets/pdf/snippor-och-snoppar.pdf
Luku 6 Yhteistyössä
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Kainalokysely. Oulun Yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/kyselyt/kainalokysely.htm
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Hyvät käytänteet. Oulun Yliopisto. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/FI/rakenteet/hyvat_kaytanteet.pdf
- Brunila, Kristiina, Heikkinen, Mervi & Hynninen, Pirkko. (2005). Monimutkaista mutta mahdollista. Hyviä käytäntöjä tasa-arvotyöhön. Oulun yliopisto: 61. http://www.academia.edu/1547812/Monimutkaista_mutta_mahdollista_hyvi%C3%A4_k%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4_tasa-arvoty%C3%B6h%C3%B6n._Brunila_Heikkinen_and_Hynninen
- Härkönen, Ulla, Lappalainen, Sirpa, Nummenmaa, Anna Raija, Ylitapio-Mäntylä, Outi & Lehtonen, Jukka. (2011). Ammatillisissa keskusteluissa rakentuva sukupuoli. Teoksessa: Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa -projektin julkaisu. Lehtonen, Jukka (toim.). Helsingin yliopisto: 83-84. https://wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/TASUKO-hanke?preview=/64425827/67373019/kirja_tasuko_web.pdf
- Kyllönen, Erja, Heikkinen, Olli, Leinonen, Eija & Matinmikko, Johanna. (2005). Tytöt ja pojat, naiset ja miehet ja teknologia. Teoksessa: Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt — sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Leinonen, Eija (toim.): 55-56. http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/proj/womenit/opetuksenjaohjauksentasa-arvoisetkaytannot.pdf
- Opetushallitus. (2018). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2018:3a. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf
- Perälä, Ari. (2003). Oletko kova poika virkkaamaan pannulappuja? — Minä en! Vanhempien käsitykset ja odotukset miehestä esiopettajana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto: 74-77. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18186/G0000166.pdf?sequence=1
Lisämateriaali
- Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2012) Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2012-2015. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 6. https://minedu.fi/documents/1410845/4274093/lanuke-2012-2015.pdf/cc6a20db-0874-45a9-ae38-3f3bacc5cc25
Kapitel 6 Samarbete
- ALLiES eGUIDE — Teachers' and Parents' Allience for Early Violence Prevention in Pre-school. (2012). Cuddle-questionnaire: http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/materials/Qs/Cuddle.pdf. Manual:http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/materials/Qs/Cuddle_instructions.pdf. Oulun Yliopisto.
- Bromseth, Janne & Wildow, Hanna. (2007). Man kan ju inte läsa om bögar i nån historiebok. Friends: 93—103.
https://docplayer.se/48339-Janne-bromseth-hanna-wildow.html - Gillberg, Claudia. (2009, s. 109—112).Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling — en feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan. Acta Wexionensia Nr 171/2009. Pedagogik. Växjö universitet (numera Linnéuniversitetet). http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206547/FULLTEXT01
- Gustavsson, Malin. (2010). Flickor, pojkar och samma möjligheter — Hur du kan som förälder kan bidra till mer jämställda barn. Förbundet Hem och skola r.f. https://www.hemochskola.fi/material/flickor-pojkar-och-samma-mojligheter/
- Utbildningsstyrelsen. (2018). Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Föreskrifter och anvisningar 2018:3b. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/grunderna-for-planen-for-smabarnspedagogik-2018_0.pdf
- Wiking, Caroline. (2011). Genus i förskolan (extern video, inbäddad i kapitlet). Sverige.
Extramaterial
- Utbildningsstyrelsen. (2014). Grunderna för förskoleundervisningens läroplan. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/174850_grunderna_for_forskoleundervisningens_laroplan_2014_0.pdf
Tasa-arvo kasvatuksessa.fi:n PDF-tiedostot
Varhaiskasvatus
- Keskustelu syntymäpäiväjuhlista (PDF).
- Ketkä puhuvat aamupiirissä? (PDF).
- Lasten vastaanottaminen aamuisin (PDF).
- Negatiivisen palautteen vähentäinen (PDF).
- Päiväkodin kirjahylly (PDF).
- Sukupuonäkökulma YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen (PDF).
- Talomalli (PDF).
- Tasa-arvokäsitteet varhaiskasvatuksessa (PDF).
- Tasa-arvo vanhempainillan teemana (PDF).
- Videokameran avulla tarkkailu (PDF).
Småbarnsfostran
- Bemötande i hallen (PDF).
- Bokhyllan på daghemmet (PDF).
- Diskussion om födelsedagsfirande (PDF).
- FN:s konvention om barnets rättigheter ur ett könsperspektiv (PDF).
- Föräldramöte med temat jämställdhet (PDF).
- Jämställdhetsbegrepp inom barnomsorgen (PDF).
- Minska negativa tillsägelser (PDF).
- Vem talar vid samlingen? (PDF).
Verkkosivustot
- Tasa-arvovaltuutettu. www.tasa-arvo.fi ja www.tasa-arvo.fi/tasa-arvon-edistaminen-kouluissa-ja-oppilaitoksissa
- Tasa-arvoinen varhaiskasvatus. www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi
- Opetushallitus. www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuussuunnittelu-oppilaitoksissa
- Tasa-arvotiedon keskus. www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/
- Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa –virtuaalitila. wiki.helsinki.fi/display/TASUKO/Etusivu
- Allies eGuide. wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/ALLiES_eGUIDE_FI.htm
- Utbildningsstyrelsen. www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/planering-av-jamstalldhet-och-likabehandling-i-laroanstalterna
- Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göterborgs universitet. www.genus.gu.se
- Machofariken. www.machofabriken.se
- Lås upp. www.lasupp.nu
- Jämställ.nu Allt om jämställdhetsintegrering. www.jamstall.nu/praktiska-exempel/utbildning
- Pedagog Stockholm Jämställdhet. pedagog.stockholm
- Diskrimineringsombudsmannen i Sverige. www.do.se/Material
- Skolverket. www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/arbeta-med-skolans-vardegrund
- Jämställdhetsombudsmannen. www.tasa-arvo.fi/web/sv och www.tasa-arvo.fi/web/SV//att-framja-jamstalldhet-i-skolor-och-vid-laroanstalter
- Jämställdbarnomsorg. www.jamstalldbarnomsorg.ax
- Include Gender. http://www.includegender.org/
- Allies eGuide. http://wwwedu.oulu.fi/Apropos/allies/ALLiES_eGUIDE.htm
- Gender mainstreaming in the EU. https://ec.europa.eu/europeaid/sectors/human-rights-and-democratic-governance/gender-equality/gender-mainstreaming_en
Videoilla esiintyvät asiantuntijat
Alaräisänen, Heli — Hankejohtaja, Lapin Letka
Costiander, Kati — Päiväkodinjohtaja
Dorrian, Maria — Projektipäällikkö Seksuaalinen häirintä koulussa -projektissa, Tukholman tyttöjen linja
Enkvist, Eira — Kuvaamataidonopettaja, Svenska samskolan i Tammerfors
Friman, Gerts — Rehtori, Kyrkby högstadieskola
Griffis, Larrie — Lastentarhaopettaja, Smedsby daghem
Gustavsson, Malin — Tasa-arvo ja moninaisuuskonsultti, Ekvalita Ab
Harju, Aino — Lukiolainen
Helenius, Soile — Kouluterveydenhoitaja, Sompion koulu
Helldorff, Malin — Kouluttaja Machofabriken (Machotehdas)- aineisto
Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava
Isaksson, Bernt — Rehtori, Vikingaåsens skola
Jakku-Sihvonen, Ritva — Tutkimusprofessori, Opetushallitus
Jämsä, Juha — Toiminnanjohtaja, Sateenkariperheet ry
Karlsson, Bob — Ruotsinkielisen toimintayksikön johtaja, Opetushallitus
Karhu, Veera — Lukiolainen
Kirves, Laura — Tohtorikoulutettava ja lastentarhaopettaja, Helsingin yliopisto / Helsingfors universitet
Kotkamaa, Joonas — Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Svenska samskolan i Tammerfors
Lehtonen, Jukka — Kasvatussosiologian dosentti, Helsingin yliopisto
Manninen, Sari — Kasvatustieteen tohtori, Oulun yliopisto
Mansikka, Jan-Erik — Kasvatustieteen yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Ouakrim-Soivio, Najat — Historian ja yhteiskuntaopin lehtori, Helsingin normaalilyseo
Paumo, Milla — Projektipäällikkö Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hanke
Pietilä, Penni — Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Pitkälä, Aulis — Pääjohtaja, Opetushallitus
Romantschuk, Michaela — Toiminnanjohtaja, Hem och skola rf
Rundgren, Anita — Kuraattori, Svenska samskolan i Tammerfors
Stolt, Birthe — Päiväkodinjohtaja, Daghemmet Flaggskeppet
Stoor-Grenner, Maria — Projektipäällikkö, Daghem utan mobbning, Folkhälsan
Sundelin, Marina — Päiväkodinjohtaja, Daghemmet Myran
Sundell, Sara — Tasa-arvotyö lasten ja nuorten kanssa, Folkhälsan
Tanhuanpää, Marika — Liikunnan ja terveystiedon opettaja, Svenska samskolan i Tammerfors
Tarvonen, Vera — Erityislastentarhanopettaja, Päiväkoti Kamppi
Teräs, Leena — Projektipäällikkö, tutkija (Oulun yliopisto), toimitusjohtaja (SINNI Oy)
Vingren, My — Projektipäällikkö, Tjejer med dolda funktionsnedsättningar, Stockholms tjejjour
Videoidut keskustelutilaisuudet
Luckan pääkaupunkiseudulla.
Luento — Hen, Hon, Han? Genuspedagogik på daghem. 20.9.2012.
Tampereen rehtorinpäivät.
Workshop — Jämställdhet behövs! Folkhälsan ja Opetusministeriö. 4.10.2012.