Varhaiskasvatuksessa on hyvä pohtia, millaisia kuvia, kertomuksia ja käsityksiä lapsille välitetään eri sukupuolista. Sekä sitä, millaisia mahdollisuuksia päiväkodin toiminta luo sukupuolen moninaisuudelle. Toimintaa tulee tarkastella sukupuolitietoisesti, eli kiinnittäen huomiota siihen, miten ja missä sukupuolittuneita stereotypioita vahvistetaan sekä miten ja missä niitä taas puolestaan haastetaan. Tarkkailun avulla saamme selvimme esimerkiksi, miten päiväkodin toimintatila on jaettu ja vaikuttaako lapsen sukupuoli tiedostamattamme tapoihimme kohdata heidät.
Aloita tasa-arvotyön kehittäminen kartoittamalla, miten päiväkotinne arjessa toimitaan tällä hetkellä. Toimintaa dokumentoimalla pääsette tarkastelemaan, saavatko esimerkiksi kaikki lapset sukupuolesta riippumatta samat mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa toimintaan tai kohdistuuko lapsiin erilaisia odotuksia heidän sukupuolesta riippuen.
Voitte dokumentoida toimintaanne videokuvaamalla tai äänittämällä erilaisia tilanteita päivän aikana. Voitte dokumentoida niin vanhoja tuttuja rutiineja kuin uusia käytäntöjä. Dokumentoinnin avulla saatte hyvä pohjan toiminnan kehittämiselle, sillä aiempien kokemusten perusteella videokuvaaminen on tehokas tapa havaita toiminnassa esiintyvää epätasa-arvoa.
Seuraavilla videoilla pohditaan ja keskustellaan siitä, miksi toimintaa kannattaa videoida. Lisäksi keskustellaan rohkeudesta, jota tarvitaan, jotta uskaltaisi esiintyä kameran edessä omaa työtapaansa esitellen.
Tarvonen, Vera — Erityislastentarhanopettaja, Päiväkoti Kamppi, Costiander, Kati — Päiväkodinjohtaja
Paumo, Milla — Projektipäällikkö Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hanke, Sundell, Sara — Tasa-arvotyö lasten ja nuorten kanssa, Folkhälsan
Tutustu videovinkkeihin ja gdpr-vaatimusten täyttämisestä täältä: