Tasa-arvo kasvatuksessa

Muutos tehdään yhdessä

Päiväkodin arki muuttuu, kun sitä muutetaan yhdessä. Yhteistyöllä tarkoitetaan sekä yhteistyötä työntekijöiden kesken että perheiden kanssa.

Yhteistyö työtovereiden kesken tarkoittaa yhteisten tavoitteiden luomista tasa-arvotyölle, kokemusten vaihtoa, toisten tukemista sekä kehittävää keskustelua siitä, miten puhumme lapsista ja lasten kanssa. Yhteistyö tarkoittaa myös yhteisen linjauksen luontia siitä, miten ongelmat tulee ratkaista ja miten yhteistyötä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa tulee kehittää.

1

Miten?

Aikuisten vastuuta tehdä jatkuvasti työtä tasa-arvon eteen ei voida korostaa liikaa. Kannustamme työyhteisöjä keskustelemaan epämukavistakin aiheista, tekemään yhteistyötä, kuuntelemaan toisiaan ja luomaan yhdessä muutosta. Kollegojen väliset keskustelut sukupuolesta ja tasa-arvosta lisäävät usein yhteistä tietoisuutta siitä, miten lasten kanssa voidaan työskennellä tasa-arvoa edistävillä tavoilla. 

Päiväkodin muuttaminen tasa-arvoisemmaksii vaatii, että kaikki osallistuvat työhön. Yhteistyöllä tarkoitetaan sekä yhteistyötä työntekijöiden kesken että perheiden kanssa.

Työntekijöiden yhteistyö

Seuraava video korostaa koko yhteisön kesken tapahtuvan yhteistyön tärkeyttä tasa-arvotyössä ja tasa-arvoisen ilmapiirin luomisessa.

Manninen, Sari — Kasvatustieteen tohtori, Oulun yliopisto

Perheet mukaan tasa-arvotyöhön

Seuraava video sisältää erilaisia näkökulmia yhteistyöhön: miten erilaisin tavoin tasa-arvoisesti ja tasa-arvoa edistävällä tavalla perheet voidaan ottaa mukaan työskentelemään tasa-arvokysymysten parissa? Video nostaa esille sekä kasvattajan että varhaiskasvatuksen johdon roolit tasa-arvon edistämisessä osana varhaiskasvatuksen tavoitteita.

Teräs, Leena — Projektipäällikkö, tutkija (Oulun yliopisto), toimitusjohtaja (SINNI Oy),Jämsä, Juha — Toiminnanjohtaja, Sateenkariperheet ry, Costiander, Kati — Päiväkodinjohtaja, Sundell, Sara — Tasa-arvotyö lasten ja nuorten kanssa, Folkhälsan, Tarvonen, Vera — Erityislastentarhanopettaja, Päiväkoti Kamppi, Griffis, Larrie — Lastentarhaopettaja, Smedsby daghem, Sundelin, Marina

Kysymyksiä pohdittavaksi:

  • Miten videolla mainittua stereotyyppistä käsitystä tasa-arvotyöstä kannattaisi käsitellä?
  • Mitkä videolla annetuista vinkeistä koet hyödylliseksi omassa tasa-arvotyössäsi?

Seuraavalla videolla keskustellaan siitä, miten lasten omat kokemukset voivat toimia pohjana tasa-arvokeskustelulla ja myös siitä, miten huoltajat voivat olla mukana työssä.

Griffis, Larrie — Lastentarhanopettaja, Smedsby daghem, Manninen, Sari — Kasvatustieteen tohtori, Oulun yliopisto

Lasten kotiväki tarvitsee tietoa tasa-arvotyöstä ja siitä, miten he voivat tukea prosessia ja olla itse osa sitä. Tutustu vinkkeihimme vanhempainillan järjestämiseksi:

Tasa-arvo vanhempainillan teemana. (PDF).