Erfarenheter av könsmobbning kan variera mellan olika daghem. Det kan handla om verbala kränkningar om kön som ett barn upplever, att bli utesluten ur leken eller att upprepade gånger få en sämre roll i rollekar. Det kan finnas oro och illamående i samband med konflikt- och mobbningssituationer.

11

Hur?

Genom att försäkra sig om att barnen och pedagogerna känner sig trygga och sedda och att de kan delta i verksamheten är grunden för att lyckas med småbarnspedagogik. Det gäller alltså att ta hand om hela gemenskapens fysiska, psykiska och sociala trygghet. Då behövs en lugn omgivning där man tar hand om varandra. Då stödjer daghemmet varje barns utveckling som människa.

Vuxnas ansvar att lyssna och ingripa

I följande video diskuteras inverkan av kön på mobbningssituationer. Den vuxna har alltid ett ansvar att ingripa.

Stoor-Grenner, Maria — Projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan, Manninen, Sari — Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet

Reflektionsfrågor:

  • På vilket sätt ingriper ni i mobbning?
  • Hur kan man undvika könsstereotypa tolkningar i en mobbningssituation?
  • Vad händer om en vuxens uppfattning om kön leder till att hen ogiltigförklarar eller förminskar mobbningssituationen?

Hurdana värderingar reflekterar du genom ditt beteende?

Genom språk och ordval förmedlar vi de normer som finns i samhället. Ibland är situationerna så pass gömda eller så vardagliga att vi inte ser hur vi kan komma att främja ojämställdhet genom våra handlingar. Öppen diskussion hjälper oss att se eventuella gömda läroplaner och att förnya verksamhetskulturen mot jämställdhet. Det här förutsätter att vi blir medvetna om stereotypa uppfattningar om kön, eftersom de kommer fram i attityder, beteende och i hur vi bemöter barn som individer.

Därför är det viktigt att du och dina kolleger stöder varandra och ingriper i språkbruk då det förstärker begränsande normer. Ett sätt att förverkliga det här på är att använda ett kodord, till exempel att säga “pip” i situationer där kollegan använder språk som stärker könsstereotyper.

I videon presenteras ett exempel där ett barn blev orättvist behandlat på grund av sitt kön på daghemmets utflykt. Personerna på videon fundera på vad som kunde göras åt saken.

Maria Stoor-Grenner, projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan

Reflektionsfrågor:

  • Vilken typ av maktmissbruk förekommer bland barnen i daghemmets vardag?
  • Varför är det viktigt att ingripa i maktmissbruket även i situationer som verkar lindriga eller obetydliga?

Lästips för intresserade:

Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria. (2010). Mobbar även små barn? Mannerheims barnskyddsförbund & Folkhälsan 

Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria (red.) (2010).  Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnsfostran Mannerheims barnskyddsförbund & Folkhälsan. 

Utmanande av könsnormer ur pedagogens perspektiv

Den här videon lyfter fram ansvaret hos de vuxna som stöd vid barns utmanande av könsnormer. En förutsättning för att detta ska ske är att den vuxna granskat sina egna uppfattningar om kön och reflekterat kring konsekvenserna av dessa i möte med barnen.

Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem, Manninen, Sari — Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet, Lehtonen, Jukka — Docent i utbildningssociologi, Helsingfors universitet

Reflektionsfrågor:

  • I vilken utsträckning förekommer sexualiserade och könsrelaterade skällsord i daghemsverksamheten och hur reagerar personalen på dessa?
  • Vad kunde vara ett bra sätt för att förebygga uppkomsten av denna typ av skällsord?

Kön och maktutövning

I följande video beskrivs kopplingen mellan könsnormer och mobbning. I videon behandlas också forskares insikter om könsmönster i mobbning, samt hur detta kategoriserar barnets sociala verklighet och syns i växelverkan. Videon efterlyser nya sätt att möta barn i mobbningssituationer och att ta kön i beaktande.

Stoor-Grenner, Maria — Projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan, Kirves, Laura — Doktorand och barnträdgårdslärare, Helsingfors universitet

Reflektionsfrågor:

  • Fick du nya insikter om mobbning och kön genom att titta på videon och vilka insikter var det i så fall?
  • Använder ni er av straff i verksamheten? Vilka? Upplever du att de fungerar i ljuset av kunskapen som fördes fram i videon?