Erfarenheter av könsmobbning kan variera mellan olika daghem. Det kan handla om verbala kränkningar om kön som ett barn upplever, att bli utesluten ur leken eller att upprepade gånger få en sämre roll i rollekar. Det kan finnas oro och illamående i samband med konflikt- och mobbningssituationer.
Genom att försäkra sig om att barnen och pedagogerna känner sig trygga och sedda och att de kan delta i verksamheten är grunden för att lyckas med småbarnspedagogik. Det gäller alltså att ta hand om hela gemenskapens fysiska, psykiska och sociala trygghet. Då behövs en lugn omgivning där man tar hand om varandra. Då stödjer daghemmet varje barns utveckling som människa.
I följande video diskuteras inverkan av kön på mobbningssituationer. Den vuxna har alltid ett ansvar att ingripa.
Stoor-Grenner, Maria — Projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan, Manninen, Sari — Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet
Genom språk och ordval förmedlar vi de normer som finns i samhället. Ibland är situationerna så pass gömda eller så vardagliga att vi inte ser hur vi kan komma att främja ojämställdhet genom våra handlingar. Öppen diskussion hjälper oss att se eventuella gömda läroplaner och att förnya verksamhetskulturen mot jämställdhet. Det här förutsätter att vi blir medvetna om stereotypa uppfattningar om kön, eftersom de kommer fram i attityder, beteende och i hur vi bemöter barn som individer.
Därför är det viktigt att du och dina kolleger stöder varandra och ingriper i språkbruk då det förstärker begränsande normer. Ett sätt att förverkliga det här på är att använda ett kodord, till exempel att säga “pip” i situationer där kollegan använder språk som stärker könsstereotyper.
I videon presenteras ett exempel där ett barn blev orättvist behandlat på grund av sitt kön på daghemmets utflykt. Personerna på videon fundera på vad som kunde göras åt saken.
Maria Stoor-Grenner, projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan
Lästips för intresserade:
Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria. (2010). Mobbar även små barn? Mannerheims barnskyddsförbund & Folkhälsan
Kirves, Laura & Stoor-Grenner, Maria (red.) (2010). Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnsfostran Mannerheims barnskyddsförbund & Folkhälsan.
Den här videon lyfter fram ansvaret hos de vuxna som stöd vid barns utmanande av könsnormer. En förutsättning för att detta ska ske är att den vuxna granskat sina egna uppfattningar om kön och reflekterat kring konsekvenserna av dessa i möte med barnen.
Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem, Manninen, Sari — Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet, Lehtonen, Jukka — Docent i utbildningssociologi, Helsingfors universitet
I följande video beskrivs kopplingen mellan könsnormer och mobbning. I videon behandlas också forskares insikter om könsmönster i mobbning, samt hur detta kategoriserar barnets sociala verklighet och syns i växelverkan. Videon efterlyser nya sätt att möta barn i mobbningssituationer och att ta kön i beaktande.
Stoor-Grenner, Maria — Projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan, Kirves, Laura — Doktorand och barnträdgårdslärare, Helsingfors universitet