Du gör ett viktigt jobb och därför vill vi specifikt stödja dig i jämställdhetsarbetet.
Det publiceras hela tiden rapporter som berättar om hur flickor och pojkar presterar på olika nivåer i skolan. Det finns också skillnader i välbefinnande mellan elever av olika kön.
Jämställdhetsarbete kräver kunskap om existerande ojämställdhet och hur detta påverkar olika sätt att se på olika kön. Stereotypiserande praktiker finns i skolans vardag och de sker oftast omedvetet. Det är möjligt att bli medveten om dessa praktiker och det går att utveckla och utmana dem både bland skolpersonalen och i samarbete med familjerna.
Jämställdhet handlar om att sträva till att alla barn, oberoende av kön ska ha lika rättigheter och skyldigheter till utbildning och att utvecklas yrkesmässigt. Det här berör både flickor, pojkar och ickebinära elever. Det spelar ingen roll om en elev är transkönad eller ciskönad¹ – hen ska ha möjlighet att gå i en trygg skola där hen kan vara sig själv och där hen blir respektfullt bemött.
Arbetet börjar från oss själva. Först måste vi se det som är fel omkring oss.
Könsmedvetenhet samt att känna igen könsmångfald förutsätter en medvetenhet om stereotypa könsuppfattningar bland pedagogerna. Stereotypa könsuppfattningar förekommer i våra attityder, i hur vi lärt oss att beta oss samt i hur barn bemöts som individer.
I materialet Jämställdhet i lärande startar vi från grunderna för grundskolans läroplan där jämställdhet betyder en strävan till samma villkor oberoende av kön. Målet är att ge plats för alla elever så att de kan göra val utan förutfattade meningar som är kopplade till kön eller andra egenskaper.
Det finns en strävan om att:
Pedagogernas uppgift är att säkerställa att alla barn får samma möjligheter att se och förstå, att alla har rätt att definiera eller låta bli att definiera sitt kön. En del av eleverna vet redan att det finns andra kön än flickor och pojkar. Elevens vårdnadshavare eller någon annan närstående vuxen kan vara transperson, det vill säga exempelvis transkönad, transvestit eller ickebinär. Det är med andra ord viktigt att det i skolan lärs ut ett respektfullt sätt gentemot alla och berätta grundfakta om könsmångfald.
Vi hoppas att du hittar mycket nytt och inspirerande material längs med vägen!
Arbetet börjar med oss!
¹En cisperson är en person vars könsidentitet är inom normerna för det kön som registrerades vid födseln. Källa: Regnbågsallians Svenskfinland rf