Jämställdhetsarbete handlar om att bryta förlegade föreställningar och ifrågasätta normer som begränsar eleverna att växa och utvecklas enligt sin egen potential. En av de återkommande uppgifterna är att utmana och bryta könade normer på skolan
Vi blir alla påverkade av det heteronormativa tankesättet enligt vilket det existerar endast två kön (kvinna/man). Heteronormativitet innebär även att kvinnor och flickor förväntas vara feminina och att de ska uttrycka sin femininitet på ett visst sätt, medan män och pojkar förväntas vara maskulina och att de ska uttrycka sin maskulinitet på ett visst sätt. På grund av det här har vi olika, både medvetna och omedvetna förväntningar på flickor och pojkar om hur de ska vara och bete sig, klara sig i skolan, välja sina skolämnen och hurdant språk de ska använda.
Heteronormativitet handlar även om att alla förväntas vara heterosexuella och att mellanmänskliga relationer ska vara på ett visst sätt. Därför är det svårt att i jämställdhetsarbete fokusera endast på kön och könsminoriteter – könsnormer är ofta kopplade till sexualitet.
Det heteronormativa tänket syns på många olika sätt i skolans vardag. Det här kommer fram till exempel i undervisningsmaterialen då vi funderar på vem som syns i dem och vad de gör i dem (grundar en familj, köper ett hus). Ett annat exempel på heteronormativitet är praktiker där eleverna delas in i flick-/pojkgrupper, utan att vi tänker på att vi kanske könar någon elev fel eller att ickebinära och transkönade elever kan uppleva en sådan indelning som obekväm.
Könsstereotyper syns i skolans vardag. I den här videon lyfts det fram på vilket sätt kön är närvarande i skolan och varför det är bra att vara medveten om det.
Teräs, Leena — Projektledare, forskare (Oulun yliopisto), verkställande direktör (SINNI Oy), Isaksson, Bernt — Rektor, Vikingaåsens skola,Pietilä, Penni — Lärare i modersmål och litteratur, Ikävalko, Elina — VTM, doktorand, Griffis, Larrie — Lärare inom småbarnspedagogik, Smedsby daghem
Det är i princip omöjligt att inte beröra jämställdhet, utan att även beröra frågor om sexualitet. Detta beror på att kön och sexualitet är tätt sammanflätade begrepp och hänger ihop med hur vi förstår kön. Bland annat detta diskuteras i följande video.
Lehtonen, Jukka — Docent i utbildningssociologi, Helsingfors universitet, Friman, Gerts — Rektor, Kyrkby högstadieskola, Helldorff, Malin — Utbildare Machofabrikens material, Isaksson, Bernt — Rektor, Vikingaåsens skola, Enkvist, Eira — Lärare i bildkonst, Svenska samskolan i Tammerfors, Rundgren, Anita — Kurator, Svenska samskolan i Tammerfors, Tanhuanpää, Marika — Lärare i gymnastik och hälsokunskap, Svenska samskolan i Tammerfors, Kotkamaa, Joonas — Lärare i historia och samhällskunskap, Svenska samskolan i Tammerfors
Den här videon innehåller reflektioner kring hur en enskild lärare eller kolleger gemensamt kan integrera ett könsperspektiv och normkritik i undervisningen. I videon ifrågasätts uppfattningen om könsneutrala läroämnens existens, reflekteras kring ojämställt bemötande hos lärare och elever, men också kring vilka teman som lyfts fram och inte lyfts fram i undervisningen, avsaknad av kunskap om heteronormativitet och hur detta kan motverkas.
Alaräisänen, Heli — Projektledare, Lapin Letka, Pietilä, Penni — Lärare i modersmål och litteratur, Lehtonen, Jukka — Docent i utbildningssociologi, Helsingfors universitet, Ikävalko, Elina — VTM, doktorand, Gustavsson, Malin — Jämställdhets- och mångfaldskonsult, Ekvalita Ab, Isaksson, Bernt — Rektor, Vikingaåsens skola, Kotkamaa, Joonas — Lärare i historia och samhällskunskap, Svenska samskolan i Tammerfors, Harju, Aino — Gymnasiestuderande, Karhu, Veera — Gymnasiestuderande, Helenius, Soile — Skolhälsovårdare, Sompion koulu
Bekanta dig med vår material kring hbtqi+ :
Mer mångfald i skolan — kunskapshöjning kring HBTQI+. (PDF).