Att främja jämställdhet förutsätter att fördjupa sig i begrepp så att de fenomen som förekommer kan benämnas med ord och diskuteras om. I det här kapitlet har vi samlat diskussioner och funderingar kring några centrala begrepp. Med hjälp av dem kan du fördjupa din förståelse för vad jämställdhetsarbete handlar om.

Normkritiskt förhållningssätt i skolan

Ett normkritiskt förhållningssätt handlar om att känna igen och förstå maktstrukturer; om att sätta normen, snarare än den som avviker, i fokus för att komma åt begränsande och uteslutande normer.  I det här tillvägagångssättet fokuserar vi alltså på hur normer begränsar och utesluter. Normkritik är ett viktigt verktyg i jämställdhetsarbetet.

Normkritik är utvecklat i Sverige för cirka 15 år sedan. Det här förhållningssättet har blivit mer vanligt även i Finland under de senaste åren. 

I den här videon presenteras normkritik som pedagogik, förhållningssätt eller synvinkel.

Mansikka, Jan-Erik — Universitetslektor i pedagogik, Helsingfors universitet, Helldorff, Malin — Utbildare Machofabrikens material, Gustavsson, Malin — Jämställdhets- och mångfaldskonsult, Ekvalita Ab, Jämsä, Juha — Verksamhetsledare, Sateenkaariperheet ry

Reflektionsfrågor:

  • På vilket sätt förändras själva undervisningen med ett normkritiskt förhållningssätt och vad skulle det konkret betyda för din undervisning?
  • Vilka verktyg ger ett normkritiskt perspektiv för elevernas uppfattningar om vem de är och hur de skulle bredda sin uppfattning om sig själv?  

Terminologi

Bekanta dig med tips om hur du kan ta de centrala begreppen inom jämställdhetsarbete till diskussion med kollegor.

Jämställdhetsbegrepp i skolan. (PDF). 

Normer om kön och sexualitet tas upp i MUFC:s (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) material Öppna skolan (2019). Materialet finns på MUFC:s hemsida.