Texter, bilder, böcker, filmer, ramsor, sånger och annat material är del av daghemmets vardag. En mångsidig uppsättning av bilder hjälper barnen att se och förstå världen samt att diskutera olika ämnen. Därför är det viktigt att materialet på daghemmet visar olika människor och familjer. Det är också viktigt att människor inte avbildas på ett stereotypiskt sätt. Texterna och bilderna borde däremot ge barnen verktyg att förstå och uppskatta mångfalden bland människor.
Enligt forskningen är material riktat till barn fortsättningsvis rätt stereotypt. Det kan löna sig att göra en kort jämställdhetsanalys av det material som finns på daghemmet för att arbeta för att öka mångfalden bland bilder, böcker och annat material.
Fundera på bl.a. följande frågor då ni analyserar materialet:
Om ni vill ha mer material om könsmångfald kan ni till exempel använda er av berättelsen som är skriven av Kompetenscentrum för könsmångfald:
Bekanta dig med tipsen om hur ni kan granska daghemmets bokhylla eller böcker lånade från biblioteket. Tipsen kan även anpassas till att analysera annat än böcker.
Bokhyllan på daghemmet. (PDF).
Följande videoklipp presenterar tips för att granska bokhyllornas innehåll.
Griffis, Larrie – barnträdgårdslärare, Smedsby daghem
Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem, Sundell, Sara — Ansvarig för jämställdhetsarbete med barn och unga, Folkhälsan Griffis, Larrie – Barnträdgårdslärare, Smedby daghem
Exempel på främst finskspråkiga böcker kan hittas via t.ex.:
Nätverket för familjers diversitets hemisida.
Exempel på svenskspråkiga böcker kan hittas via t.ex.: