Texter, bilder, böcker, filmer, ramsor, sånger och annat material är del av daghemmets vardag. En mångsidig uppsättning av bilder hjälper barnen att se och förstå världen samt att diskutera olika ämnen. Därför är det viktigt att materialet på daghemmet visar olika människor och familjer. Det är också viktigt att människor inte avbildas på ett stereotypiskt sätt. Texterna och bilderna borde däremot ge barnen verktyg att förstå och uppskatta mångfalden bland människor.

10

Hur?

Enligt forskningen är material riktat till barn fortsättningsvis rätt stereotypt. Det kan löna sig att göra en kort jämställdhetsanalys av det material som finns på daghemmet för att arbeta för att öka mångfalden bland bilder, böcker och annat material.

Fundera på bl.a. följande frågor då ni analyserar materialet:

  • Finns det med något kränkande, uteslutande eller för ensidigt som ni kanske behöver göra er av med?
  • Kan något material uppdateras till att det blir mer jämställt och mångsidigt? Till exempel genom att skriva om texter eller att berätta historien ur en annan synvinkel?
  • Vad för slags nytt material behövs för att mångfald ska bli mer synligt?

Om ni vill ha mer material om könsmångfald kan ni till exempel använda er av berättelsen som är skriven av Kompetenscentrum för könsmångfald:

Världens finaste bal

Bekanta dig med tipsen om hur ni kan granska daghemmets bokhylla eller böcker lånade från biblioteket. Tipsen kan även anpassas till att analysera annat än böcker.

Bokhyllan på daghemmet. (PDF).

Följande videoklipp presenterar tips för att granska bokhyllornas innehåll.

Griffis, Larrie – barnträdgårdslärare, Smedsby daghem

Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem, Sundell, Sara — Ansvarig för jämställdhetsarbete med barn och unga, Folkhälsan Griffis, Larrie – Barnträdgårdslärare, Smedby daghem

Reflektionsfrågor:

  • Har du utforskat roller och identiteter i böcker på ett liknande sätt som videon beskriver? Vad upptäckte du?
  • Hur kan du skapa en berättelse som speglar ett barns erfarenheter om hen inte hittar en bok som hen kan relatera till i ert sortiment?
  • Hur kan du utvidga övriga barns berättelsevärld till att också omfatta barn som inte är representerade på daghemmet? Hur kan du utvidga urvalet av olika sorters roller i berättelserna, så att olika sorters barn finner olika roller att relatera till?

Exempel på främst finskspråkiga böcker kan hittas via t.ex.:

Nätverket för familjers diversitets hemisida. 

Exempel på svenskspråkiga böcker kan hittas via t.ex.:

Bokhandeln Olika. 
Instagramkontot Normkreativa barnböcker