Daghemmets vardag förändras, då vi förändrar den genom samarbete. Med samarbete hänvisas till både samarbete mellan anställda och familjer.
Samarbete mellan kollegor betyder att man skapar en gemensam bild av målen för jämställdhetsarbetet, utbyter erfarenheter, stödjer varandra och tillsammans för en konstruktiv diskussion kring hur vi pratar med och om barnen. Samarbetet handlar också om att skapa en enhetlig linje om hur vissa problem ska lösas. Samarbetet med vårdnadshavarna handlar om att skapa ett förtroende och en trygghet vuxna emellan, både vårdnadshavarna sinsemellan och mellan hemmet och daghemmet.
De vuxnas ansvar för det kontinuerliga arbetet för jämställdhet kan inte betonas tillräckligt. Vi uppmuntrar vuxna sinsemellan att våga ta till tals obekväma saker, att samarbeta, att lyssna in och att skapa förändring tillsammans. Genom att diskutera kön och jämställdhet kolleger emellan ökar vi medvetenheten om hur vi kan bemöta barnen på ett sätt som främjar jämställdhet. Metoder för samarbete mellan kollegor och vårdnadshavare samt skapandet av det gemensamma engagemanget i arbetet bör utvecklas och reflekteras kring.
Ett mera jämställt daghem förutsätter att alla deltar i förändringsarbetet. Samarbete hänvisar till både samarbete arbetstagare och familjer emellan.
I följande video beskrivs behovet av brett samarbete i arbetet med jämställdhet och jämlikhet.
Manninen, Sari – Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet
Videon nedan innehåller olika synvinklar på samarbete i arbetet med jämställdhet. Här presenteras olika sätt för hur man både på ett jämlikhets- och jämställdhetsfrämjande sätt kan inkludera familjerna i arbetet med jämställdhetsfrågor i verksamheten med barnen. Videon lyfter fram både fostrarens och föreståndarens roll i jämställdhetsfrämjandet som en del av barnomsorgens mål.
Teräs, Leena — Projektledare och forskare (Uleåborgs universitet), verkställande direktör (SINNI Oy), Jämsä, Juha — Verkställande direktör, Regnbågsfamiljer ry, Costiander, Kati — Daghemsföreståndare, Ansvarig för jämställdhetsarbete med barn och unga, Folkhälsan, Tarvonen, Vera — Specialbarnträdgårdslärare, Päiväkoti Kamppi, Griffis, Larrie — Barnträdgårdslärare, Smedsby daghem, Sundelin, Marina – Daghemsföreståndare, Daghemmet Myran
Följande video lyfter fram behovet av en dialog med barnen, och betonar hur barnets erfarenheter kan fungera som grund för jämställdhetsarbetet och hur vårdnadshavarna kan delta i arbetet.
Griffis, Larrie — Barnträdgårdslärare, Smedsby daghem, Manninen, Sari — Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet
Vårdnadshavarna behöver få kunskap om det jämställdhetsfrämjande arbetet och på vilket sätt de kan vara delaktiga och stödja i processen. Här hittas ett diskussionsunderlag som inspiration till föräldramöten.