Enligt forskningen pratar pojkar mer än flickor och använder och tar därmed mer plats än flickor inom småbarnspedagogiken. Pojkar får även mer negativ uppmärksamhet, vilket påverkar deras självbild.

5

Hur?

Dokumentering är ett viktigt verktyg för att se omedvetna praktiker i verksamheten. Ett sätt att dokumentera på är att lägga märke till vilka av barnen som får prata och vilka som får stöd. Ett annat exempel på dokumentering är att granska hur mycket plats barnen får och hur de vardagliga rutinerna ifrågasätter eller stärker barngruppens könsnormer.

I den här videon presenteras olika konkreta metoder för att stärka jämställd växelverkan mellan barnen.

Sundell, Sara – Jämställdhetsarbete med barn och unga, Folkhälsan; Griffis, Larrie – Barnträdgårdslärare, Smedby daghem, Tarvonen, Vera – Specialbarnträdgårdslärare, Päiväkoti Kamppi

Reflektionsfrågor:

  • Har ni arbetat med att fördela ord och uppmärksamhet jämnt i verksamheten och hur har metoderna fungerat?
  • Skulle stopphanden kunna vara en användbar metod för er? Varför? Varför inte?

Gruppsituationer

Talutrymmeskartläggning ger en bild av hur barn tar och ges plats i barngruppen och hurdana könade rutiner det formats i ert daghem. Exempel på detta är vilka utrymmen barnen leker i, hurdana lekar de leker och vem det är som talar och hörs mest i gruppsituationer.

Bekanta dig med våra tips över hur du kan granska könade rutiner under morgonsamlingen.

Vem talar vid samlingen. (PDF).

Bryt den onda cirkeln av negativ uppmärksamhet

Att korrigera ett barns beteende sker ofta genom att förbjuda hen. Då kan en ond cirkel av negativ uppmärksamhet skapas där barnet endast får negativ respons. Det är dock påvisat att ett barn reagerar märkbart bättre på positiv vägledning än ett negativt förbud. Ett sätt att förebygga att vissa barn får mer negativ uppmärksamhet än andra är att förändra sitt sätt att bemöta barnen med negationer. 

Här hittas inspiration för hur man uppmärksammar tilltalet till barnen:

Minska negativa tillsägelser (ladda pdf).

Exempel: födelsedagar

Födelsedagar är betydelsefulla och lyckliga händelser i barns liv. Det är vanligt att ordna födelsedagskalas, men födelsedagsinbjudningar har tyvärr blivit ett maktredskap som barn använder mot varandra. Pedagoger kan diskutera med barnen och komma överens om gemensamma praktiker för att förebygga ojämlikhet.

I följande video presenteras ett fallexempel om födelsedagar ur ett könsperspektiv. Videon beskriver också på vilket sätt födelsedagskalas och negativt maktutövande kan hänga ihop.

Stoor-Grenner, Maria – projektledare, Daghem utan mobbning, Folkhälsan

Reflektionsfrågor:

  • Hur ter sig födelsedagstraditionerna i videon från ett jämställdhetsperspektiv?
  • Hur förebygger vi negativt maktutövande hos barnen?
  • Vilka jämställdhetsfrämjande element finns i ert födelsedagsfirande?

Bekanta dig med tips om hur du kan diskutera födelsedagsfirande med barnen, kollegor och vårdnadshavare för att främja ett mer jämlikt födelsedagsfirande.

Diskussion om födelsedagsfirande. (PDF).