Tasa-arvo kasvatuksessa

Lek, lekplatser och leksaker

Vuxna påverkar barns lekar bl.a. genom hur lekplatserna planeras och hur leksaker placeras. Barnen påverkas också av vilka lek vi föreslår och presenterar för dem. Det finns därför skäl att bli medveten om när vi genom vår verksamhet stärker stereotypa uppfattningar om kön och när vi aktivt främjar jämställdhet. För att kunna arbeta mer målinriktat med jämställdhet krävs kunskap och verktyg för hur man kan granska den egna verksamheten.

8

Hur?

En av daghemmets uppgifter är att erbjuda jämställd verksamhet för barn. Att veta vad verksamheten innehåller i verkligheten kan dock vara svårt om man inte först granskat den kritiskt. Arbetet underlättas av att klargöra och konkretisera målsättningen.

Daghemsmiljö

Daghemmets verksamhet kan kartläggas genom att granska daghemmets fysiska miljö, d.v.s. daghemsbyggnaden. Ett sätt att kartlägga var barnen befinner sig i verksamhetsmiljön och på vilket sätt de använder den pedagogiska miljön är med hjälp av husmodellen.

Bekanta dig med husmodellen i Folkhälsans (2012) rapport Ett jämställt DAGIS, sida 23.  

Daghemmets miljö och dess påverkan på barn behandlas även i kapitlet: Dokumentation som ett redskap för jämställdhetsarbete

Vardagspraktiker i daghemmet

I följande video diskuteras motståndet som kan uppstå i samband med jämställdhetsarbete. Videon reflekterar också kring hur kön kan påverka valet av leksaker och bestraffningar, samt könade traditioner. Videon behandlar även hur du kan förhålla dig till denna typ av situationer, samt presenterar könsnormer och könsmedveten pedagogik.

Mansikka, Jan-Erik — Universitetslektor i pedagogik, Helsingfors universitet, Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem, Tarvonen, Vera — Specialbarnträdgårdslärare, Päiväkoti Kamppi, Kirves, Laura — Doktorand och barnträdgårdslärare, Helsingfors universitet, Manninen, Sari — Doktor i pedagogik, Uleåborgs universitet, Sundelin, Marina — Daghemsföreståndare, Daghemmet Myran

Reflektionsfrågor:

  • Har du någon gång upplevt motstånd i ditt jämställdhetsarbete? Hur kan en reagera eller förhålla sig till det?
  • Vilka situationer och verksamhetsformer ger möjligheter för barn och vuxna att överskrida könsnormer?
  • Vilken typ av könsnormer kan hittas bland personalen och hur kan man ta dem till tals?

Organisering och möjliggörande av lek

I den här videon delar daghemspersonalen med sig av olika tips och metoder på hur leken kan organiseras och omorganiseras både inomhus och ute. Med mer mångfald i lek utvecklas fler och mångsidigare färdigheter hos barnen. I videon presenteras metoderna lekstationer och aktivitetskort, hur man kan undersöka lekandet i barngruppen och hur man kan omorganisera lekandet för att skapa mer mångfald gällande vad och var barnen leker.

 Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem, Sundelin, Marina — Daghemsföreståndare, Daghemmet Myran, Tarvonen, Vera — Specialbarnträdgårdslärare, Päiväkoti Kamppi, Gustavsson, Malin —Jämställdhets- och mångfaldskonsult, Ekvalita Ab, Stolt, Birthe — Daghemsföreståndare, Daghemmet Flaggskeppet, Griffis, Larrie — Barnträdgårdslärare, Smedsby daghem 

Reflektionsfrågor:

  • Vilka rutiner, som stödjer mångfald i leken, hittas i er verksamhet?
  • Hurdana mönster i barnens beteende har ni upptäckt i samband med deras lekar i daghemmet?
  • Kunde någon av videons metoder och tips passa bra in i den egna verksamheten just nu och varför?
  • Jämställdhet handlar inte om att ta bort, utan att lägga till möjligheter för barnen. Vilken metod i videon ligger på gränsen på vad som skulle vara jämställdhetsfrämjande?

Jämställdhet, leksaker och måltider

Daghemsmiljön har ett brett utbud av lekplatser (kuddrum, hemmahörna) och leksaker (till exempel brandstation eller bondgård) som tittas på ur ett könsperspektiv. Det är bra att reflektera över hur leksaker och lekplatser påverkar barns val, och även i större skala hur de formar deras identitet. Vilka roller får barn eller vilka roller tar de själva i samband med leksaker och lekar? Hur förväntas de leka med leksakerna och hur använder de dem?

I följande video beskrivs användningen av leksaker i verksamheten ur ett könsperspektiv, både hur leksakerna kan användas så att de begränsar barnen, men också hur man kan öppna upp för nya demokratiska processer i verksamheten tillsammans med barnen. Videon beskriver också matbordssituationer där barnen kan ha olika erfarenheter relaterat till ojämlikhet – exempelvis vem som erbjuder andra dricka och vem som får mest uppmärksamhet vid matbordet.

Mansikka, Jan-Erik — Universitetslektor i pedagogik, Helsingfors universitet, Tarvonen, Vera — Specialbarnträdgårdslärare, Päiväkoti Kamppi, Griffis, Larrie — Barnträdgårdslärare, Smedsby daghem, Stolt, Birthe — Daghemsföreståndare, Daghemmet Flaggskeppet, Sundelin, Marina — Daghemsföreståndare, Daghemmet Myran, Paumo, Milla — Projektledare för projektet Jämställt bemötande i daghem

Reflektionsfrågor:

  • Vilka tankar väcker videon om det egna daghemmets rutiner vad gäller användningen och inköp av leksaker till verksamheten?
  • Hur jämställda är era matbordsituationer? Vad kunde ni göra för att åtgärda eller minska på påverkan enligt kön?