Tasa-arvolain mukaisesti opetuksen, tutkimuksen sekä oppimateriaalien on tuettava tasa-arvoa. Oppilaille on järjestettävä samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen sukupuolesta riippumatta. Koulun tehtävä on pyrkiä purkamaan ajattelutapoja, jotka ohjaavat oppilaita valitsemaan esimerkiksi ammatin sukupuoleensa liitettyjen odotusten perusteella.
Tasa-arvoa edistävä opetusmateriaali ja opetus aktivoi oppilaita sukupuolesta riippumatta ja tarjoaa heille monipuolisemman maailmankuvan. Tämä puolestaan mahdollistaa heille enemmän vaihtoehtoja tulevaisuudessa.
Sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää tulee ennaltaehkäistä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että koulussa opetetaan arvostavaa suhtautumista kaikkiin ja kerrotaan perustietoa sukupuolen moninaisuudesta.
Koulussa on monenlaisia oppilaita. Haasteena on saada jokainen heistä tuntemaan olonsa turvalliseksi koulussa. Osa sukupuolirakenteista on melko helposti nähtävissä, osan tunnistamiseen menee enemmän aikaa. Tasa-arvotyössä on kyse kohtaamisesta, mutta myös opetuksen sisällöstä.
Tämä video käsittelee sitä, mikä tasa-arvotyön tavoite on oppilaan näkökulmasta.
Alaräisänen, Heli — Hankejohtaja, Lapin Letka
Opetus, tekstit, kuvat, kirjat, elokuvat sekä muut materiaalit ovat arkipäivää koulussa. Monipuoliset materiaalit auttavat oppilaita näkemään ja ymmärtämään maailmaa sekä keskustelemaan erilaisista asioista. Siksi on tärkeää, että käytetty materiaali esittelee erilaisia ihmisiä ja perheitä. Tärkeää on myös se, ettei ihmisiä aina kuvata stereotyyppisesti. Teksteissä ja kuvissa tulisi sen sijaan antaa oppilaille työkaluja ymmärtää ja arvostaa ihmisten moninaisuutta.
Tällä videolla puhutaan siitä, miten voimme tarkkailla kouluympäristöä sukupuolen näkökulmasta.
Teräs, Leena — Projektipäällikkö, tutkija (Oulun yliopisto), toimitusjohtaja (SINNI Oy)
Seuraavasta materiaalista löydät vinkkejä koulun fyysisen ympäristön kartoittamiseen:
Talomalli.(PDF).
Koulussa kerrotaan maailmasta, sen historiasta ja nykytilasta. Opettajina meidän on kysyttävä itseltämme, mitkä näkökulmat saavat tilaa ja mitkä jäävät näkymättömiksi. Tasa-arvotyössä on tärkeää pohtia, miten miehiä ja naisia esitetään opetuksessa. On myös hyvä miettiä, miten transihmisiä kuvataan.
Tällä videolla mietitään, mistä lähteä liikkeelle, mitä haasteita voi tulla vastaan sekä miten ja minkä teemojen kautta tasa-arvoa voi sisällyttää opetukseen.
Alaräisänen, Heli — Hankejohtaja, Lapin Letka, Pietilä, Penni — Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Lehtonen, Jukka — Kasvatussosiologian dosentti, Helsingin yliopisto, Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava, Gustavsson, Malin — Tasa-arvo ja moninaisuuskonsultti, Ekvalita Ab, Isaksson, Bernt — Rehtori, Vikingaåsens skola, Kotkamaa, Joonas — Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Svenska samskolan i Tammerfors, Harju, Aino — Lukiolainen, Karhu, Veera — Lukiolainen, Helenius, Soile — Kouluterveydenhoitaja, Sompion koulu
Opettajat eivät suinkaan ole ainoita, joilla on ennakkokäsityksiä sukupuoleen liittyen. Tehtävämme on monipuolistaa oppilaiden käsitystä siitä, miten voi olla tyttö tai poika – sekä tuoda esille, ettei kenenkään tarvitse määritellä itseään, jos ei halua. Tällä videolla kerrotaan, miten luokan voi jakaa ryhmiin vahvistamatta sukupuolistereotypioita ja antaa samalla tilaa oppilaille kokeilla erilaisia tehtäviä.
Pietilä, Penni — Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Tärkeä osa tasa-arvotyötä on kriittisesti tutkia opetusmateriaalien ja itse opetuksen sisältöjä sekä tarkastella, mitkä asiat vaikuttavat oppilaiden valintoihin tulevaisuudessa. Tutkimus osoittaa, että oppimateriaalit edelleen vahvistavat sukupuolinormeja. Oppimateriaaleissa esitetyt käsitykset sukupuolista vaikuttavat oppilaan käsitykseen itsestään ja muista.
Tasa-arvoa edistävässä työssä on tärkeää kiinnittää huomiota opetuksessa käytettäviin materiaaleihin. Seuraavalla videolla tulee ilmi, että mikään oppimateriaali ei oikeastaan ole sukupuolineutraalia. On tarpeen muuttaa sekä oppimateriaaliin sisältyviä että oppiainetta koskevia sukupuolittuneita käsityksiä. Tämän voi tehdä yhdessä oppilaiden kanssa.
Pietilä, Penni — Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Jämsä, Juha — Toiminnanjohtaja, Sateenkariperheet ry, Friman, Gerts — Rehtori, Kyrkby högstadieskola, Lehtonen, Jukka — Kasvatussosiologian dosentti, Helsingin yliopisto, Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava
Seuraavalla videolla kerrotaan, kuinka opetukseen sisällytetty tasa-arvomateriaali voi osaltaan vahvistaa oppilaiden itsetuntoa tulevassa ammatinvalinnassa.
Alaräisänen, Heli — Hankejohtaja, Lapin Letka
Seuraavista materiaaleista löydät vinkkejä omien oppimateriaalien tutkimiseen:
Opetuksessa kaytettavan aineiston tarkasteleminen sukupuolinakokulmasta. (PDF).
Palmu, Tarja & Tainio, Liisa. (2011). Tasa-arvo ja sukupuoli oppimateriaaleissa. Muistiot. Opetushallitus: (1)
Tällä videolla esitellään erilaisia vinkkejä, kuinka voit tunnistaa sukupuolirakenteita arjessa. Videolla annetaan esimerkkejä siitä, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja millainen toiminta johtaa minkäkinlaisiin tuloksiin.
Teräs, Leena — Projektipäällikkö, tutkija (Oulun yliopisto), toimitusjohtaja (SINNI Oy), Isaksson, Bernt — Rehtori, Vikingaåsens skola,Pietilä, Penni — Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava, Griffis, Larrie — Lastentarhaopettaja, Smedsby daghem
Yksi tapa jolla voit tarkastella omaa toimintaasi opettajana on tutkia, kenelle annat puheenvuoron luokassa ja ketkä puhuvat luokassasi. Tutustu vinkkeihin aiheesta täältä: