Tasa-arvotyössä yhteistyö työtovereiden kesken tarkoittaa yhteisten tavoitteiden luomista, kokemusten vaihtoa, toisten tukemista sekä kehittävää keskustelua siitä, miten puhumme oppilaista ja oppilaiden kanssa. Yhteistyö tarkoittaa myös yhteisen linjauksen luontia siitä, miten ongelmat tulee ratkaista ja miten yhteistyötä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa tulee kehittää.

Aikuisten vastuuta jatkuvan tasa-arvotyön puolesta ei voi korostaa liikaa. Kannustamme keskustelemaan epämukavistakin aiheista, tekemään yhteistyötä, kuuntelemaan ja luomaan yhdessä muutosta. Näin opimme yhteistyömenetelmiä työtovereiden väliseen vuorovaikutukseen ja kehitämme suhteita vanhempiin. Kollegoiden väliset keskustelut sukupuolesta ja tasa-arvosta tuottavat mahdollisuuksia lisätä yhteistä tietoisuutta siitä, miten voidaan työskennellä lasten kanssa. 

Miten? 

Aineenopettajana sinulla ei ole kokonaiskuvaa oppilaista; miten he voivat ja mitkä heidän haasteensa ovat koulussa tai ehkä myös ystäväpiirissä. Et ole asian kanssa yksin, kolleegojen välisen yhteistyön avulla voitte vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sekä koulunne tasa-arvotilanteeseen. Perheet voidaan myös ottaa mukaan tasa-arvokysymysten pariin esimerkiksi seksuaalisen häirinnän vastaiseen työhön. 

Seuraavilla videoilla esitellään näitä erilaisia yhteistyön näkökulmia. Ensimmäinen video kuvaa, miten laajana yhteistyön voi nähdä. Toinen video nostaa esille sekä kasvattajan että johdon roolit tasa-arvon edistämisessä osana kasvatuksen tavoitteita.

Manninen, Sari — Kasvatustieteen tohtori, Oulun yliopisto

Teräs, Leena — Projektipäällikkö, tutkija (Oulun yliopisto), toimitusjohtaja (SINNI Oy), Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava, Isaksson, Bernt — Rehtori, Vikingaåsens skola, Friman, Gerts — Rehtori, Kyrkby högstadieskola, Helenius, Soile — Kouluterveydenhoitaja, Sompion koulu, Harju, Aino — Lukiolainen, Karhu, Veera — Lukiolainen, Rundgren, Anita — Kuraattori, Svenska samskolan i Tammerfors, Romantschuk, Michaela — Toiminnanjohtaja, Hem och skola rf, Jämsä, Juha — Toiminnanjohtaja, Sateenkariperheet ry

Kysymyksiä pohdittavaksi:

  • Miten videolla mainittua stereotyyppistä käsitystä tasa-arvotyöstä kannattaisi käsitellä? 
  • Mitkä videolla annetuista vinkeistä koet hyödylliseksi omassa tasa-arvotyössäsi?

Yhteistyö perheiden kanssa 

Oppilaiden kotiväki tarvitsee tietoa tasa-arvotyöstä ja siitä, miten he voivat tukea ja olla osana prosessia. Perheen tuen tärkeyttä tasa-arvotyössä ei tule aliarvioida. Videolla annetaan esimerkkejä siitä, miten huoltajia voidaan ottaa mukaan haukkumasanojen vastustamiseen ja tasa-arvon edistämiseen.

Helenius, Soile — Kouluterveydenhoitaja, Sompion koulu, Romantschuk, Michaela — Toiminnanjohtaja, Hem och skola rf 

Tutustu vinkkeihin siitä, miten tasa-arvoteemaisen vanhempainillan voi järjestää.

Tasa-arvo vanhempainillan teemana.(PDF).

Vanhempainilloissa on mahdollista tutustua esimerkiksi Setan ja Transtukipisteen materiaaleihin. Yhdessä voidaan pohtia vaikka, miksei vastaavia seksuaalista suuntautumista koskevia materiaaleja ole tehty vanhemmille, joiden lapset ovat heteroseksuaaleja, ja kuinka voitaisiin luoda turvallisempi koulu kaikille.

Seta & Transtukipiste. (2011). Lasten oikeudet. Oikeudesta olla prinssi tai prinsessa tai miettiä vielä (PDF). (esite)

Seta ja Transtukipiste. (2016, päivitetty 2017). Sukupuolen moninaisuus.

Yhteistyön monet muodot

Yhteistyö muiden koulujen tai ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa voi tapahtua kokemusten jakamisena ja materiaalin työstämisenä. Ei myöskään pidä unohtaa yksittäisten opettajien ja oppilaiden välistä yhteistyötä osana tasa-arvotyötä. Tämä video kuvaa sitä, miltä yhteistyö voi näyttää.

Ikävalko, Elina — VTM, tohtorikoulutettava, Alaräisänen, Heli — Hankejohtaja, Lapin Letka

Tutustu vinkkeihin siitä, miten lasten oikeuksien sopimusta voidaan käyttää tasa-arvon edistämisen lähtökohtana kollegoiden ja oppilaiden kanssa.

Sukupuolinakokulma YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen. (PDF).